torsdag, september 18, 2008

Hönsaffärer & morfar nu igen! ;-)





Idag anlände våra nya hönor, en grupp bestående av två par bohuslän-dals-svarthöns med genbankspapper, härstammande från nordens ark. Snälla och rara fåglar, lite luggslitna då de ruggar ;-) men annars fina.

Något som dock förbryllar mig lite, är att ena paret har riktigt röda kammar & slör. (de ville dock inte ställa upp på bild idag...) Det är ju inte precis vad man förknippar med svarthöns...? Enl. genbanken ska man tydligen inte bara avla på och behålla de med svarta kammar, utan mångfalden ska eftersträvas och behållas... (till skillnad från den standardiserade rasen "svensk svarthöna" som alltid är helsvart) Ja ja, det är väl bara att acceptera att det är så och göra som man bör om man vill vara med i genbanken, fast de helsvarta är allt finast! ;-)
Tyvärr har bägge tupparna fotskabb (den ena riktigt svår...) så de har jag fått pengarna tillbaka för, hade ju inte precis tänkt köpa skabbangripna djur. :-( Men jag ska iaf göra mitt bästa för att de ska bli av med eländet! Hoppas det går vägen... Har pillar, borstat, tvättat med såpa och smörjt med tenutex oxh spensalva, och de ser väl lite bättre ut nu än när de kom. Så småningom hoppas jag få bukt med det hela! De sitter just nu i karantän i gamla kossedelen av ladugården för att inte smitta mina andra höns.

Minstingen och eftersläntaren av Ingrids kycklingar hittade jag igår livlös och iskall i boxen då den inte lyckats följa med mamma och de äldre kycklingarna. Det blev dock liv i den efter att ha legat under min tröja och så småningom värmelampa. Idag åt den för första gången och är ganska rörlig. Provade att sätta tillbaka den till de andra men den kommer ohjälpligt efter och blir slö så fort den blir kall... Så nu får den allt gå kvar i kuvösen under lampan och växa upp utan mor. Jag stal än av de äldre vithättorna från Ingrid för att hålla den lilla sällskap också. Vi får väl se hur det går, om den lille skrutten överlever och vad det är för en sort. (klarar den sig är det säkert en appenzellertupp. Dör den var det en gotlandshöna ;-))

Idag har vi även haft MORFAR på besök! Alma blev jätteglad! Alma & morfar kastade nallar (!) och målade med vattenfärger (både på papper och på morfar...;-)) Ni må tro att morfar blev fin med rosa "nagellack" på fingrarna och "rouge" på kinderna! :-D Som om det inte vore kul nog med besöket, så hade morfar som vanligt med sig en present. Vad kan väl vara bättre än en hel samlingsbox med pippifilmerna!? (de riktiga, spelfilmerna, inte de usla, tecknade nymodiga varianterna) Alma sitter som i trance och tittar på den första dvd´n just nu. :-)
Här har även sålt fyra vithättor idag, tre hönor och en tupp, till en man utanför Göteborg. Lite pengar in där, fast de försvann ju lika fort som de kom in, på de nya hönorna och några kassar mat. ;-)

Inga kommentarer: