fredag, september 26, 2008

Laglydig grisägare och ngt litet svart

Idag har jag tagit ett steg mot att bli en lite laglydigare medborgare. Hugo & Hampus har varit hos veterinären och blivit sederade så jag kunde öronmärka dem! Bägge killarna var så duktiga, satt lugnt i mitt knä medan veterinären lyssnade på hjärta och gav sprutan med lugnande. Sederingen tog bra, de somnade bägge två och märkningen gick problemfritt förutom att Hugos märke kärvade lite och jag fick trycka om, men hålet var ju redan gjort så på det stora gick det bra!
Bägge killarna vaknade upp bra efteråt och är inte alls reserverade mot mig trots obehagligheterna! Att märkena inte är direkt snygga... Ja det får jag nog leva med. ;-)

En annan kul grej idag var att jag trillade över en annons med genbankade svarthönskycklingar till salu: i Skara, 2 mil bort! :-D Åkte genast dit och kom så småningom hem med 10 små kycklingar OCH en överbliven tupp därtill. En UTAN fotskabb. Som dessutom inte är släkt med kycklingarna och inte heller med mina vuxna hönor (eller taj, alla svarthöns härstammar ju från samma grupp, men ni förstår hur jag menar) Så nu sitter han i egen karantän ett par dagar och tuppen röd... Jaa, han blir väl en bra middag till mamma & Lennart!?! (Jag kikade på alla hans djur, och såg ingen fotskabb någonstans, puh!)


6 kommentarer:

lilian sa...

Så härligt Linda!
När bjuder du på den middagen?
Vi vill gärna ha tuppen med choron-sås.
Kan vi hämta eventuella kycklingar samtidigt.....?? Blev det nå´t??
Idag har jag plockat 2 kg trattisar. Man kan göra jättegod soppa på dom!

Linda Färnevik sa...

Tuppen hinner nog vandra vidare innan dess, men det kommer fler tåg och tuppar! =) Kycklinga kan ni hämta så småningom, bara de behagar komma ut ur dina ägg. Förväntad kläckning på tisdag!

Linda Färnevik sa...

Föresten, här hittar jag minsan ingen svamp... Jag är jätteavundsjuk!!

lilian sa...

Ni är välkomna hit att plocka årets behov. Det är i stort sett bara att gå runt hörnet och hämta!!
Så blir det, när man bor i dom djupa skogarna!!
På tisdag skall Eva och jag ut och hämta årets behov av tranbär.

lilian sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Hej

Är du genbank på svarthönsen nu?
Är intresserad av några avkommor sen isåfall!

Mvh Lisa