måndag, september 08, 2008

Äppelmos mm mm

Idag hade vi besök av Teresia, Joanna och lilla Miina, Elina däremot var på kyrkansbarntimmar (?) Lite fika, utbyte av ägg och gurkor och lite mosprat. Äppelmos, alltså. :-D Jag beklagade mig över hur jobbigt det var att göra äppelmos, äpplena är så små och ska skalas och kärnas ur... :-/ Och en passersats till assistenten är för dyrt för familjen färneviks allt jämt haltande ekonomi. ;-) Då kläckte Teresia den mkt goda iden om mosvagga (ngt som jag knappt visste vad det var... *skäms*)
Kikade på coops mosvagga, och vad kan man säga...? Plast, skranglig, ful... går säkert sönder på nolltid. Nä! Svängde in om våran lokala loppis, letade inte runt utan frågade bara om de hade ngn mosvagga. Jojomen, jag kom hem med en stor och regäl mosvagga i trä och metall, så som de ska vara! (Ett tips är att det finns en kvar på lyckans loppis! lite mindre än denna, men finare! Gammal och välanvänd, och håller nog länge till!)
Så nu kokar jag mos för fullt! Mosvaggan är jättepraktisk, lätt och smidig och enkel. och vilket gott mos det blir när det kokas med skal och kärnor! Här ska göras MYCKET mos i år, vi har så otroligt mycket små äpplen! nu ikväll blev det drygt 4kg mos (en frukost för Stybbe, alltså! :-D)
Dessutom har jag idag lagt in drygt två kilo gurkor (hoppas det blir gott!) och syltat de sista, gröna, tomaterna på plantorna. så i morgon åker plantorna på gödselstaden!

Inga kommentarer: