söndag, september 21, 2008

Utökning av fårflocken mm

Idag hämtade vi hem våra nya får, två tackor och en bagge, samtliga vita finull. Skönt att köpa djur från en riktigt seriös besättning, allt under total kontroll och ordning och reda. Massa papper också, härstammningar, index, vikter, djurägarförsäkran mv-papper osv osv. :-)










Tjejerna är lite blyga så här på nya stället, Kamela och Edvina heter de. Bagge Rune (eller Runar, kanske? Lite småläskig men mycket insmickrande *flinar*) däremot är en kelgris utan dess like. Jättekelig och njuter sååå av att bli kliad under hakan. Han ska förhoppningsvis bli pappa till en hel drös söta småttingar till våren! (Han jobbar redan hårt på att få vår mörka skönhet Teckla att släppa till, men hon faller inte riktigt för hans något burdusa sätt, ännu. ;-)
__________________________
Idag har jag även varit på ridtur för första gången på länge. Min rygg pllar inte med ridningen med alla stötar som blir...
Vi var ute tidigt i morse 1½ h, hittade vägen som Camilla sett på en karta, men konstaterade att det inte går att köra där, den går nämligen tvärs genom grustaget, på ngt ställe har man taggtråd på ena sidan om sig och en ravin på andra och dessutom avslutas allt med en vägbom. Tilläggas bör att det är tillträde förbjudet där också... (Fast vi red där ändå...)
Sedan fortsatte vi genom skogen där jag trodde att jag hittade... Och red vilse. Läskigt värre, fick hoppa över ett djupt dikte med sluttande kanter och tät skog på bägge sidor (Tämligen otäckt, inte långt ifrån att krocka) och så småningom även över en stengärdsgård med en taggtråd liggande ovanpå, för att så tillslut hitta till en väg jag kände igen.
Lyckan var stor tills jag efter ngn km fann att vägen var avspärrad med taggtrådsstängsel innanför vilket det gick ett antal stutar eller tjurar... Vände om...Nu var dilemmat att hitta tillbaka genom skogen, och helst inte samma väg som jag kommit med läskiga diken mm. Nu irrade vi bort oss totalt, och såg bara en massa träd. Dessutom kunde vi inte följa ljudet från 47:an, klockan var för lite så det var ingen trafik ute... Irrade omkring, och hittade tillslut ut *puh*
När vi skulle passera grustaget på hemvägen hade de kört igång maskiner där (på en söndag!?!) så vi skyndade oss därifrån innan ngn kom och skällde på oss.
Dimma är så jäkla pigg, vill helst bara galoppera från att man sitter upp till at man sitter av, så det är ett hiskeligt sjå med att få henne att gå lugnt men ändå energiskt med stora rörelseri skritt och trav. Hon vill helst bara trippa och hetsa till galopp. men det går, om man anständer sig lite. I slutet av turen gick hon stadigt i en lagom låg form även i övergångerna trav-galopp-trav, ordentliga, energiska, lugna rörelser utan att hetsa eller trippa. Då var matte nöjd!
_____________________________________________
Idag fick jag för övrigt sålt, eller tingat mot handpenning snarare, de sista vithättorna som jag inte skulle ha kvar. De ska hämtas på söndag...

2 kommentarer:

Familjen Andersson sa...

Jag är ju då nöjd över att ha en lugn och fin travhäst ;)

Alla andra hästar är för läbbiga för mig......

Linda Färnevik sa...

Hon är jättelugn annars, ser ut som en haldöd gammal häst där hon står i stallgången och sover med öronen rätt ut... Men sedan vaknar hon till liv och blir överpigg. Inte läbbig dock, hon gör ju ingenting, vill bara... springa lite, så då studsar hon som en 800kilos gummiboll längs vägarna. =)

Tröttnar jag på överksottsenergin ska jag skaffa en travare ist1 =D