fredag, april 19, 2013

Vårstädat

Idag har det blivit lite vårstädning av växthuset! Rutorna är tvättade, bäddarna påfyllda med fin (men delvis frusen) kompost, och jag har satt potatisen vi planerar att kalasa på vid midsommarfirandet.
 Jag passade också på att bränna mig på årets första nässla, och därmed bli vansinnigt sugen på nässelsoppa...
Vilket förstås inte gick att åstadkomma med sådana här små krakar till nässlor, men kirskålen hade kommit lite längre och det blev soppa på den istället. Inte riktigt lika gott, men nästan.Det är bara vid en tid på året som jag är glad att våran trädgård är rena rama kirskåleland, och det är nu när man bara längtar efter grönt på alla sätt och vis. För grön är den, kärsen, och tidig!
 I odlingsbäddarna ser det också ut att komma kirskål
eller vänta lite, det är visst palsternackan från i fjol som nu går in på sitt andra år! Jag tänkte dock inte ge dem den möjligheten, utan de ska skördas och ätas, jag får planera in en palsternacksmiddag å det snaraste!
Glädjande nog var odlingsbäddarna inte alls så frusna så jag misstänkt, utan det ska nog gå att få upp även jordärtskockorna inom det närmaste. De ska flyttas, de skuggade bönorna på bågen allt för mycket. Jag tror det blir ett mindre tillbygge på odlingsbäddarna i år, just för skockornas skull!

1 kommentar:

Eva sa...

Soppa på kärs?
Har jag faktiskt inte hört talas om. Synd...med tanke på hur vi hade på landet (där jag bodde heltid några år och kämpade MYCKET med den som ogräs)
Kul att läsa här, där jag "ramlade in" från den stickande sjämannen!
Lille baggen är ju så fin! Hoppas ni behåller honom som "förste betäckare"! Förstår din förtjusning över speciell färg.