måndag, oktober 21, 2013

Hela Sverige bakar vecka 6. Sötebröd.

Teknikutmaning: Eclair. INTE en ny favorit! Försök nr ett såg så lovande ut när de kom ut ur ugnen, men hade efter några minuter sjunkit ihop till oigenkännlighet. Good luck att försöka fylla den här med något! För övrigt smakade den ugnspannkaka.
 Försök nummer två gräddades hårt.Kanske lite för hårt, för de blev lite torra. Men sjönk iaf inte ihop till ugnspannkaka. Receptet uppgav inte hur många de skulle bli på en sats, och inte heller hur länge de skulle gräddas, så det var verkligen en chansning att få det någorlunda rätt!
 Eclairerna ovan är fyllda enligt receptet, men jag tycker krämen var trist i konsistensen.
 Den här är fylld med kola. Kola som jag uppenbarligen inte kokade tillräckligt länge med tanke på hur den rinner ut. Det ser för all del lite effektfullt ut på bild, men jag kan meddela att kolan inte vara pös ut när man delade på kakan, utan även genom spritshålen undertill. Ovanpå är det vit choklad och mandelspån.

Summa sumarum: första besvikelsen hittills. Jag kommer inte ge mig på de här en gång till. Besvärliga och trista. Eller kanske bara ett dåligt recept? (alternativ en dålig bagare, men det kan jag väl aldrig tro!? ;-) )

Inga kommentarer: