lördag, oktober 10, 2009

Skåneresa

Idag gick resan mot Sveriges sydligare delar, först hann vi med ett besök hos min farmor i Perstorp där vi fick pratat en stund och bjöda på jättegod smörgåstårta.Sedan lämnade jag pappa med sambo, Hanna och Alma där och själv åkte jag vidare till hönsbytardag på Högsma bygdegård. Mkt folk och mycket höns av alla de slag. Därtill en hel del smådjur av olika slag, så det fanns mkt att titta på. Jag sålde för nästan 2000 under dagen, och köpte för en lägre summa, tro´t eller ej. =)

Bilen var mer en proppfull under hemresan, och jag fick med mig en hel del fint! Varav en del var oplanerade. =) De oplanerade var dels en kaninhane, en mkt stor svart TJS född tidigt i våras för en 50-lapp (!), och två blandrashönor. Varför blandraser, det har väl aldrig varit min melodi förut? Jo bägge är grönvärpare (araucana-korsning) och jag fick för mig att det vore kul med lite färgglada ägg, och en av dem är dessutom till andra hälften maran. Vad måtte detta bli i färgväg? Spännande! Helt tokiga ser de ut dessutom, den svarta med stora tofsar på sidorna av huvudet, den grå-vita utan stjärt och med luva på huvudet.

Vad som mer ser tokigt ut, är pärlhönsen. kanske minns ni min förra vända med pärlhöns, de som inte kom överens med hönsen? Jag har saknat de där knäppa gamliknande fåglarna, jag menar: de är fula, låter illa och beter sig illa, -kan man göra annat än att älska dem?! =) Ett vuxet viltfärgat par, 3 viltfärgade kycklingar och 3 isabellfärgade kycklingar blev det. (För att få plats med dessa säljer jag av svarthönsen. Skynda, Fynda! 6 hönor och 2 tuppar finns kvar!) Pärlhönans vackra, milda ansikte. =) Sedan kom då det som jag åkt de där 30 milen för: mina faveroller. Det blev bara ett par, den andra hönan och kycklingarna som jag bokat från ett annat ställe behagade inte komma, och ägaren svarade inte i telefon och stängde så småningom av den samma. Dåligt!! =(

Nåväl, ett par blev det, drygt 1-åriga. Fina tycker jag, hönan är kanske lite sotad, och tuppen kan ge ett lite lågställt intryck, men jag är ändå nöjd, de här ska jag nog kunna avla vidare på och få fina djur! Stora och tunga är de, och med ordentliga skägg! Sedan var det 30 mil hem igen då. Trött men nöjd är jag!

6 kommentarer:

Madelene sa...

Tycker kaninen ser jättefin ut!

Vi har fått en kanin till, Eriks systers barn hade en kanin och ett marsvin och när marsvinet dog så fick kaninen flytta hem till oss. En jättesöt dvärgvädur som heter Ior :) Trodde han var full med mask när han kom för han var riktigt mager, men när jag tog mig ut med maskmedlet en vecka efter han flyttat hit så insåg jag att det inte behövdes. På bara en vecka hade han ätit upp sig och vägde då nästan det dubbla mot när han flyttade hit.

Nu hoppas jag nästa kanin som flyttar hit är någon i storleken att göra mat av.

Linda Färnevik sa...

Det blir ungar här så smånongom vet du, och vi har bara stora niner. Finns säkert leveransklara ungar till Greva!

Elin sa...

Vad söta de var pärlhönsen.Hur funkar sådana nu då?Skall du inte ha kvar svarthönsen över huvud taget??
Vad fina faverolerna är.
Mvh Elin

Linda Färnevik sa...

Nej jag får klara mig utan svarthönsen. Pärlhönsen behöver deras bur, och jag kan inte räkna med att de tänker uppföra sig snäll mot vanliga höns i längden, även om de gör det just nu.

Tycker du verkligen att de är söta? Vackra kan jag tycka, och häftiga då, men söta? =)

elin sa...

Ja, de är söta.:)Hur stora är deras ägg osv ,är de vildare än vanliga höns???
Men vad vackra faverollerna är? Tuppen är bara för läcker.

Mvh Elin

Linda Färnevik sa...

Vildare?!? Eh... de här är galna. Appenzellers är rena sengångarna i jämförelse. Det värsta är att jag inte överdriver. Pärlhöns går inte att få tama även om du maskinklcäker och pysslar mkt, de är naturöligt vaksamma, som vildfåglar.

Äggen väger ca 40g, är bruna med små prickar och lite trekantiga i formen...