fredag, februari 03, 2012

Faveroller och ruvlust

Det står i boken att faveroller inte ruvar, men antingen är den här arga madammen inte läskunnig, eller så skiter hon helt enkelt i vad hon anses kunna göra eller ej. Hennes biologiska klocka började visst att ticka mitt i smällkalla vintern och nu vill hon bli mor. Bra beslut tycker jag, att vara förälder är ju helt fantastiskt... ;-)
I över 2 veckor har hon värmt och värnat den här dyrbara skatten med både näbbar och klor, och att få den på bild var inte lätt; det krävdes de allra godaste matrester för att locka ut henne ur redet. Det är lite rörande med den intensiva omsorg en ruvande höna visar om sina ägg... Jag hoppas hon är en lika duktig mamma sedan! Den 16 februari är äggen beräknade att kläckas...

6 kommentarer:

Stickeri Stickera sa...

Spännande. Kul om ens hönor vill värpa. Jag hoppas att någon av mina vill göra det så småningom, men kanske inte när det är så kallt ute ;)

veronica sa...

ja du, nog har du sålt in henne hos mig alltid, hoppas som sagt att hon är en god mor sedan!

UlricaA sa...

Sätta in fingrarna hos en sån madame gör ont! Ha en go helg!

Bokedalens Paradis sa...

Mina damer lägger sig glatt för att sedan gå av.........efter ca 5-6 dygn......3 hönor har gjort likadant.......gruff....de visar ingen tendens till att de skulle vilja fortsätta......önskar aatt höra hur dina damer gör....!

Linda Färnevik sa...

veronica: ja det blir spännande att se om hon fortsätter i samma eminenta stil! (och om jag har hjärta att sälja henne och dunisarna sedan, för jag har egentligen inten plats för en ruvhöna den här säsongen när jag planerar att öka mängden höns och kläcka/sälja än mer kycklingar...)

Bokedalens paradis: Jag ska uppdatera om hur det går! ;-) Har har redan legat över 2 veckor trots störningar (jag försökte få upp henne från början då det inte riktigt passade min agenda att hon ruvade nu) så jag hoppas hon klarar ytterligare ett par veckor!

Kul att du kommenterade så jag fick hittat din blogg också, roligt att den är ganska "lik min". Vi håller på med ungefär samma saker i mycket. Kul!

Sara Ahlberg sa...

Ruvande hönor (eller nåja, när kycklingarna är ute) är det bästa som finns! Så himla mysigt... Extra häftigt när det är raser som normalt inte vill ruva. Vi hade ju en spetshättad som lade sig :) fantastiskt roligt!