måndag, oktober 11, 2010

Bra klassning!

I år blev det 10 lamm som fick gå till slakt, och av dessa 10 så kvalade 9 in på bästa klassningen (och därmed bästa betalningen =)) Riktigt riktigt nöjd är jag! Det är fina får och lamm vi har!

Kvar över vintern blir ca 20 djur, alla nu nyklippta och fina.
Dock är jag & maken inte riktigt överens om när vi ska släppa baggen i år. Jag vill gärna skjuta på betäckningen iom att jag förhoppningsvis själva ska "lamma" i mars =), men samtidigt vet jag ju att lammen tenderar att växa avsevärt långsammare när de föds i slutet av april-maj jämfört med början av mars... Åtminstone är det våran erfarenhet. Det är ett svårt avvägande det här, hur vi gör återstår att se...

4 kommentarer:

Sjömans-Elin sa...

Får jag föreslå att ni hugger av tummen och lillfingret på gubbens högerhand så han kommer in och kan rätta till lammen om de lägger sig på tvären? Så behöver du inte vara med i laggårn? :P

Anonym sa...

Vilken fin liten flock ni har !

Linda Färnevik sa...

TKS: bra ide det där! Fast han skulle vara så mkt mindre behjälplig i andra situationer, men 3 fingrar kvar så jag tror vi måste hitta på ngt annat... =)

Malin: tack!

Göran sa...

Linda, du din turgumma. Du vann tävlingen på min blogg.
Pigg-mössan kommer med posten;-)