måndag, maj 16, 2011

Gräva i ösregn

En kompost bör grävas om minst en gång per år för att det inte ska bli för kompakt, den behöver luftas för att kompoateringen ska fungera som den ska. Materialet blandas då om på nytt och de minst förmultnade yttre delarna hamnar inne i den nya komposthögen.

Och hur ska man få tid till kompostgrävning med en liten och förhållandevis krävande bebis att ta hand om, när man har fullt sjå att bara sköta det vardagliga måstena? Jo man får passa på när den lilla gullungen för en gångs skull sover en liten stund i vagnen, oavsett väder. Så idag har jag grävt om kompost i ösregn. Vätan gjorde arbetet ännu tyngre, men nu är det iaf gjort, och längst ner i högen började det faktiskt likna jord trots att jag slarvat med det mesta! (finfördelning, blandning, luftning...)

Till nästa år går nog det här att använda i grönsaksland och växthus i alla fall!komposten i solskenet som dök upp lagom tills att jag var färdig med arbetet. =)

1 kommentar:

nordicharps sa...

Hmm. Jag kom inte på att vända på min äldre kompost tills jag hade bott här i 2 år. Den var stenhård och full av rötter. Frågan är om jag kan överhuvudtaget få ordning på det :-(