måndag, maj 23, 2011

Supertomater!

Att odla tomater från eget frö kräver enligt boken en del arbete: fröna från en lagom mogen frukt ska blötläggas på speciellt sätt innan torkningen, och sedan är det inte alltid helt lätt att få fröna att gro heller, rätt temp, ljus och fuktighet är viktigt...

Jag & tjejerna rensade ogräs i växthuset igår (Tilde sovandes i bärsjalen) och när jag tittade närmare på en del av det bortrensade "ogräset" visade det sig vara små tomatplantor! Som hamnat i jorden samman med en rutten tomat, och sedan tillbringat en lång kall vinter i jorden... Därefter grodde fröna i den snustorra jorden, i ett stängt växthus som senaste veckorna haft en temperatur som gissningsvis varierat mellan 0 och 40, om inte mer!

Det måste vara verkliga supertomater som grott och vuxit trots sämsta möjliga förutsättningar! Förhoppningsvis extra starka och härdiga! Så det jag skrev förra veckan gäller inte längre: visst finns här hemodlade tomatplantor! =)

2 kommentarer:

Sjömans-Elin sa...

Vad kul! Jag hade tänkt köpa mig en kruka med coctailtomater och sätta i fönstret i år. Det blev lyckat förra året. Orkar inte driva upp dem själv. De bara dör för mig då.

Annelie sa...

Grattis, spännande att se vad de blir av plantorna!