tisdag, augusti 14, 2012

Bärnsten mot fästingar

Bärnstenshalsband VOVB standard från http://www.elvingsson.com

Det låter som humbugg, och jag har svårt att tro på att det verkligen är sant, att bärnstenens rörelser mot hundens päls skulle ge en elektronisk laddning som stöter bort fästingar... Men det fungerar verkligen, jag känner mig helt överväldigad av effekten faktiskt!

Jag har plockat 10-15 fästingar/dag på Toolah i sommar, men efter att halsbandet åkte på för en vecka sedan har jag bara plockat 4, alla vid samma tillfälle efter en tidig promenad över en daggvåt äng, och samtliga satt på partier som blivit blöta. (bärnstenen fungerar inte på blöt päls. Precis som att du inte kan få ett blött hår att resa sig genom att gnugga en ballong mot det)

Vi går ju väldigt mycket i fästingrik terräng (högt gräs i skogen är favoriten... ;-)) men jag vägrar använda dessa gifter som finns i form av spot-on-preparat, halsband och sprayer. Vill inte utsätta varken hund, barn eller natur för dessa kemikalier... Och jag har tidigare provat huskurer i form av olika avkok och även "citronhalsband" som med lukt ska dölja hunden, men det har varit helt verkningslöst... Men nu verkar det ju som att vi hittat något som verkligen fungerar, och är garanterat giftfritt dessutom, känns riktigt bra!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men du, funkar det så är det ju fantastiskt ! Och vilken affärside´:-)
Jag ska kolla runt lite efter bärnsten, det här måste jag prova !!

lilian sa...

Jag kastar mig genast ner i min bärnstenslåda. Här skall bli halsband till alla djur och människor.
Eller måste man vara en hårig människa för att det skall fungera på oss?

Linda Färnevik sa...

Det får alt vara en jäkligt hårig människa om det ska fungera! Funkar visst inte på alla pälstyper på hundar heller?