söndag, augusti 03, 2014

Utbygget vecka 31

Om det förra veckan nästan kunde anas att det skulle bli ett hus, så blev det alldeles tydligt den här veckan!
 Sedan dök det upp ett problem, så som det ofta gör. Den gamla badrumsväggen visade sig vara ordentligt rutten och fick rivas bort. Även syllstocken fick bytas och en ny vägg byggas upp. (med bara plastmattan och en tunn masonitskiva kvar på insidan av duschen. Man fick för guds skull inte luta sig mot väggen, för då skulle man trillat ut i nya badrummet!) Glädjande nog, om man nu kan säga så, så verkar fukten ha kommit uppifrån (från taket som ju läckte innan vi la om det) vilket ger hopp om att badrummets övriga väggar i alla fall ska vara i bättre skick.
 När det var klart kunde stomresningen återupptas. Genast uppdagade sig nästa hinder. Getingbo under de takpannor som behövde flyttas på.I skydd av mörkret gjorde vi oss av med det utan ett enda stick, glädjande nog. Vi kommer få träffa på många fler längre fram under bygget, det är jag säker på, med tanke på hur mkt getingar det är som flyger in och ut under pannorna hela tiden...
Sedan bestämde jag mig för att flytta på badrumsfönstret ca 0,5m. Varför? Jo för att jag insåg att när jag sitter i mitt underbara gjutjärnsbadkar här inne sedan och tittar ut genom fönstret, så vill jag ju inte sitta vänd så jag ser byn och vägen, utan skogen och fårhagen!
Ett samtal till byggnadsnämnden bekräftade att jag fick flytta på fönstret, om jag bara lämnade in en relationsritning efteråt. (relationritning? Vems relation? Min och makens? Min och badkarets? En relationsritning visade sig vara en ritning som visade att "så här blev det". Det kändes ju överkomligt.)

Här är vi nu, när veckan är slut!
 Kolla in busungens min! När kameran åker fram ska det spelas clown!
 "Jag inte nå hela vägen upp dit! Jag inte växa klart ännu!"
Nästa vecka blir det till att beställa takstolar från Timmele takstolsfabrik.
2 veckors leveranstid, så kanske kommer det bli en liten byggpaus här.

Inga kommentarer: