måndag, juli 28, 2008

Jag, en blivande pelargon?!

Vad menar jag nu? Vaddå pelargon, kanske ni undrar? ;-) Det var min kära vän Jenni som myntade uttrycket "att vara en pelargon" för... kanske 5-6 år sedan? Då var det en beskrivning av min MYCKET växt och trädgårdstokiga mamma (främst pelargoner, men allt annat också) och har sedan kommit att gälla alla med ett onödigt ;-) stort intresse och engagemang för växter och planteringar.

Jag har aldrig varit ens i närheten av att "vara en pelargon". Mycket gröna växter inomhus, inte mer, Har aldrig gillat jord under naglarna och så trodde jag nog det skulle fortsätta.

Så sakterligen började dock odlingsintresset växa fram, först då grönsaker och dyl, men nu under våren har intresset för blommor och örter blivit starkare och starkare. Och nu, helt plötsligt anlägger jag rabatter, funderar på hur trädgården ska se ut och vad den ska innehålla. HJÄLP! Jag håller på att bli en pelargon!

Stybbe tycker inte alls att det är bra. Varför? Tycker han inte det blir fint? -Jodå. Tror han inte jag ska orka sköta det? Jodå. MEN DET BLIR JU SÅ JOBBIGT ATT KLIPPA GRÄSMATTAN! *flinar*

Med hjälp av Sally har idag min örtsamling utökats ytterligare med kungsmynta, en gul oregano, ananassalvia, malört och kattmynta. Och det blev för mycket för landet som redan innehöll för många arter redan innan. Tänkte därför gräva en liten cirkel och sa till Sally att "Ngn mer stor cirkel gör jag inte, det är ALLDELES för jobbigt!" 3 timmar senare började jag gräva; på ytterligare en stor cirkel! Varför göra smått när man kan göra stort!?

Det har liksom aldrig varit min melodi att göra någonting "lagom" mycket eller i mindre omfattning. Ska det vara, så ska det vara ordentligt. Det är därför jag inte nöjer mig med en pallkrage med 4-5 örter, utan gör hyfsat avancerade land med 20-30 sorter... (och för all del därför jag har närmare 30 rashöns istället för att bara hysa några värphybrider som värper tillräckligt med ägg för att vi ska få det vi behöver...)

På tal om höns så fortsätter hönshusbygget framåt. Stybbe är så duktig och kämpar på i värvärmen! Och Alma, vår lilla busa, leker för fullt mellan reglarna! hur kul som helst!

4 kommentarer:

lilian sa...

Naturligtvis skall du i din örtagård ha PELARGONER !!!!!! Dom kan man ha i matlagningen. Vad sägs om en pelargon som luktar coca-cola i sockerkakan. Eller kanske likör......då har du allt i ett...:-))

Linda Färnevik sa...

Pelargonerna har jag nog helst i krukor inne eller ute förstås... Örtlanden blir mer än proppfulla ändå misstänker jag!

Familjen Andersson sa...

Det är bra det Linda, då vet jag vart jag vänder mig den dagen jag får tid/ork med örtgården.. med lite tur nästa sommar..eller sommaren därpå.. :)

Linda Färnevik sa...

HJÄLP! ;-)

Till nästa sommar kan du med lite tur ta skott på alla växter du är intresserad av dessutom, vilken lyx! ;-)