fredag, maj 08, 2009

Ruvhönor överallt

I regel har man inga ruvhönor när man vill ha kycklingar. Just nu är här omvänt "problem". Var och varannan höna har lagt sig att ruva, trots att jag har ganska gott om kycklingar redan. Förutom de självklara ruvarna, dv-kochin och brahma som ligger allihopa så har tre av fyra svarthönor lagt sig och en av tre gotlänningar. Helt plötsligt förstår jag varför man inte behöver äggkläckningsmaskin när man har lantrashöns. =)

De ruvande kan nog inte få så jättemånga ägg var längre, för så mycket kycklingar har jag inte plats för, men igår kom här 11 små svartkycklingar och det väntas fler strax efter helgen. Och veckan därpå. och därpå igen. Ser inget slut på kycklingarna just nu, och en sak är säker, jag kommer inte dra igång kläckaren på länge!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh lyckliga du !!

Familjen Andersson sa...

8 ägg har jag i dagsläget sparat.. o nu tar jag inte in dom så dom inte åker ner i en tårtbotten eller nåt ;)