fredag, maj 01, 2009

Får och kritvita barn

Idag har det stått får på schemat hela dagen. Vi har röjt med motorsåg och röjsåg och sedan satt upp 5 eltrådar runt nya beteshagen på 1ha. Garanterat parasitfritt, det har inte gått djur där på 30 år och vad vi vet har det aldrig funnits får på gården så...

Sedan verkade vi klövarna på djuren, det behövdes vill jag lova! De som stått inne ett tag nu såg inte roliga ut, de som gått ute var betydligt bättre, men nu är de fina i fötterna hela bunten! De bruna tackorna och Edvina och Kamela, tackorna med de äldre lammen släpptes sedan ut i hagen och var så glada. Lammen var sjövilda och hoppade runt och de äldre betade som om de aldrig hade sett gräs förut.

Baggen står inne ensam då han inte håller sig i egen hage och även Tekla och Maräng står inne. Maräng är mager som ett spjälstaket men äter iaf ganska bra nu (fortfarande under antibiotikabehandling) och vi får stödmata hennes lamm då hon har väldigt lite mjölk nu efter att ha varit så sjuk. Tekla står med dem, mest för att lammen ska känna ngn annan i flocken om nu Maräng inte klarar sig, vi får väl se...

Egentligen skulle jag velat lägga in bilder på de glada fåren i gräset, men min digitalkamera verkar ha gått sönder så det går dessvärre inte. Hur ska jag och bloggen klara oss utan kemera!?!

Både jag och Stybbe fick regält med färg (mina axlar lite i överskott kanske...) under dagen (och vi har inte lätt för att bränna oss eg), men inte Alma trots att slarviga föräldrar inte smörjt med solskydd och hon var lika lättklädd som mor och far. När jag tänker efter inser jag att hon aldrig under sina 3 år fått minsta färg, varken brun eller röd trots massvis med utevistelse. Hon är kritvit året om och ser ut som om hon alltid satt inne, trots att det är i princip tvärt om! Faschinerande! (och oj vad hon antagligen kommer hata det när hon hamnar i tonåren )

I övrigt har det blivit kycklingar sålda, plantor bytta och hängmattan uppsatt idag och kaninhonan har börjat boa och plocka päls från sin mage. Hoppas hoppas att hon smitit in till hanen tidigare hos förra ägaren, risk finns... Enl vad vi vet har hon bara gått halvtid och då är det inte dax att boa ännu, vilket kan innebära att hon är skendräktig. Vilket ju i sin tur vore onödigt så... vi får väl se om här blir några bebisar...

Inga kommentarer: