måndag, januari 24, 2011

Två duktiga flickor, och en mindre duktig...

Alma har inte ridit på säkert ett halvår iom att jag inte mått så bra, men idag tog vi ut Simona för en liten tur på vallen i solskenet. Alma har innan tyckt att det varit ganska svårt att sitta ordentligt, och har mest kanat än hit och än dit, och hållit sig mer eller mindre krampaktigt i sadeln. Sista gångerna hon red vågade hon hålla i både tyglar och sadel/man iaf, men idag märktes det att hon mognat avsevärt fysiskt under den här tiden, och fått mycket bättre balans utan att ens har varit i närheten av en hästrygg!

Inte tog hon tag i sadeln en enda gång, hon satt rakt och fint mitt över hästen och kunde efter en stund både styra och stanna själv! Både häst och ryttare var så duktiga!!! *stolt* Dock upptäckte jag att lilla hästen gärna la tungan över bettet, en ovana som tidigare inte märkts iom att Alma inte använt tyglarna... Får försöka göra någonting åt det... Och gärna komma ut och rida lite oftare, vi har haft Simona i snart 3 år, och Alma har nog inte suttit på henne mer än kanske 15 ggr. =/

Vad jag också skulle behöva göra någonting åt, är att det stora monstret i hagen inte accepterar att vara själv. Innan har hon bara sprungit omkring och gnäggat, idag sprängde hon staketet två gånger! Hästkräk! *morr* Någon som har ett bättre förslag på lösning, än att ringa scan eller skaffa en häst till? Har ju dessvärre ingen vettig box att stänga in henne i heller...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Går det inte att hägna in en plätt brevid hagen, eller i hagen, att rida på. Jag förstår ju att du inte kan ta med henne...
Jag har lite lika problem, men stora hästen håller sig iaf I hagen men mycket spring och protester.
En innebox hade vart en lösning.

Linda Färnevik sa...

Visst kan vi rida i hagen egentligen, men dels är det ganska trist, och dels blir inte shettisen precis mer lättriden för Alma när hon är i hagen där hon normalt sett får göra som hon vill... =/

Jag kan stänga in Dimma inne om det kniper, men för att det ska kännas helt tryggt hade vi behövt en riktigt regäl box med GALLER runt om. Hon väger ändå över 800kilo, och när hon verkligen vill ut, känns det inte som att 2"-plank är ett tillräckligt kraftigt hinder..? Men jag ska prova, går det så går det.

Vi ska bygga ordentliga boxar inne, det står på agendan, men är tyvärr lite lågprio i jämförelse med alla andra projekt på gården... Vi använder ju normalt sett inte boxar...

Förhoppningsvis var detta bara ngt tillfälligt, hon har aldrig gått igenom staket förut utan brukar som sagt bara springa och gnägga, hon också...

Östervik9 sa...

Jag känner igen det:) Min stora håller på att dööö när jag plockar ut en av dom små som skall ridas.
Nu ikväll när vi skall ha med ena shettisen till ridskolan så får dom gå in i stallet dom andra, litar inte på att dom håller sig i hagen när vi åker iväg, dom små skurkarna...
/Camilla