onsdag, mars 02, 2011

Snart dax för bedömning...

Jag tänker mer och mer på den stundande bedömningen inför igångsättning om ganska exakt en vecka. (8/3) Det är ju inte helt säkert att det fungerar att sätta igång en förlossning, det krävs faktiskt att min kropp är redo också. Tydligen går de efter en poängskala där de bedömmer livmodertappens mognad; jag googlade lite på det där och fick fram en skapligt utförlig förklaring...

"Vid bishop's score bedömer man livmodertappens:
-konsistens (fast, medium eller mjuk),
-position (bakåtriktad, mellanläge, framåt),
-utplåningsgrad (0%, 50%, >50%),
-diameter/öppningsgrad ( >1,5 cm),
-station (ovan eller vid bäckeningången, ovan spinae, vid eller under spinae).

Man kan få 0, 1 eller 2 poäng på varje punkt. Då är det mycket omoget om man får 0-2 p, relativt omoget vid 3-5 p och moget vid 6-10 p."

Enligt min läkare är det ett absolut måste med iaf en 3:a, annars kan de inte sätta igång, för det ger inget resultat utan på sin höjd verkningslösa pinvärkar Allra helt ville de ha en 6:a för då var det bara att "köra på" och ta hål på hinnorna, men hade man iaf en 3:a-4:a kunde man förbehandla med ballong/gel etc..

Hoppas verkligen jag får ihop tillräckligt med poäng och att allt fungerar så att vi får ut vår efterlängtade bebis i slutet av nästa vecka!"Mamma & bebisen i magen" målad av Alma 1/3

2 kommentarer:

nordicharps sa...

Snart får vi veta, hjärtat! Vi ses i morgon :-)

Fru Slottner sa...

Håller tummarna att du får höga poäng!