fredag, februari 15, 2013

Alla-hjärtans-lamm

Alla hjärtans dag avslutades med en trillingfödsel vid midnatt. Tackan Trull var åter igen ENORM men även denna gång blev det "bara" tre. Två beiga, en av vart kön, och en svart tacka med vit hätta. Pappa till dessa små är Elim.
De bägge tacklammen

 Det är intressant det här med lammningar, alltid upplever man nya saker! Jag har ju hört att man kan "missa" att det finns lamm kvar i livmodern, trots att man känt efter noga. Detta har låtit som en omöjlighet för mig, man känner ju så väl! ...ja, i alla fall ibland! ;-)

Efter de två beiga lammen vars förlossning Trull skötte med bravur själv med oss som publik, hände inget mer, men jag var säker på att det fanns lamm kvar. Jag kände efter, och sa förvånat till maken, att "nej, här är visst tomt!?"

Med ovanstående i huvudet fortsatte jag dock att leta, och så småningom kände jag "en mjuk ballong" uppe i livmoderna ena horn (jag hade nu armen inne halvvägs till axeln, hur är det möjligt?) När jag klämt och kännt på ballongen tyckte jag mig kanske ana ngt hårt däri, och jo jo, där fannas visst ett lamm kvar visade det sig, när jag gjort hål på fostersäcken (aka ballongen ;-) ) Lammet fick hjälp ut, och allt är frid och fröjd med de små. -Och, jag är en lärdom rikare. =)

1 kommentar:

Lisette sa...

Ååå så gulliga dom är. Snart kommer jag och får njuta av åsynen av de små liven ( bara jag blir helt frisk)