måndag, februari 11, 2013

Virkat, tovat hundhalsband

Jag ville prova att göra något nytt. Det blev ett halsband till Toolah, virkat av ull
 och sedan tovat i maskin...
Starkt nylonband döljs av silverglittrande dekorband.
Toolah var måttligt road av att vara modell ;-) (halsbandet ser ut att skimra i blå-grönt, men det är bara blixten som spökar ;-) )
Lite lagom projekt när man har ont av tid, men det var (är!) problematiskt med symaskinen... Till och från så trasslade det sig på undersidan och jag är osäker på vad det beror på. Justerade trådspänningen som jag trodde att det berodde på, men efter en stund så trasslade det igen. Och backa gick inte alls? Herregisses, ska det vara en hel vetenskap att sy rakt fram i raksöm, på maskin också =(  det som är så enkelt när man bara syr i vanligt tyg... Förstår mig inte på sådant här.

8 kommentarer:

marie sa...

Vad fint, duktiga du!

Sjömans-Elin sa...

Kan vara nålen som ställer till det. Att den behöver bytas eller är för klen. Eller att tråden hoppat ur en av hakorna (som man trär tråden igenom innan den träs genom nålen) eller att undertråden inte sitter i ordentligt. Kan tilläggas att jag fått erfara allt ovan på sykursen jag går.

Snyggt blev det i alla fall. Fast jag kan inte låta bli att undra hur gott (not) det där kommer lukta efter ett tag...

Linda Färnevik sa...

Jag provade att byta nål, men det är ju en vanlig nål. Kanske ska prova ngt regälare. Tråden kollade jag och jag trädde även om maskinen en gång för säkerhets skull, men utan resultat. Jag provar vidare! Tack för tips och ideer!

Lukta? Varför ska det lukta? Det är inte ett halsband att använda i regn eller i skog och lera, snarare på träning kanske... så det luktar nog inte i första taget. Och det går bra att handtvätta =)

Sjömans-Elin sa...

Trodde det skulle vara ett allroundhalsband. Tänkte att när vätan och skiten gick in i ullen skulle det antagligen lukta. Men så var det ju inte.

Ninni sa...

Oj så fint :D

Linda Färnevik sa...

Äsch, vi har såpass många halsband, att de svårtvättade kan sparas till mindre lortiga tillfällen ;-)

Sjömans-Elin sa...

Haha, så där hoppas jag att jag också kommer kunna säga en dag. Ju fler desto bättre? :P

Linda Färnevik sa...

Det är nog så. Hundutrustning är roligt! (precis som garn eller spinnrockar... Så du lär garanterat säga det "en dag" också, troligtvis ganska snart, he he)