onsdag, februari 05, 2014

Många kullar på en gång!

Nu verkar det vara ungar på gång igen! NZW-honan boar för fullt i nybyggda huset. Hon hade tagit den mesta fina halmen från hela boxen, och var i full färd med att försöka sno från honan som redan har ungar, när jag kom in dag. Hon fick lite mer halm att pyssla med, och så hoppas jag på en fin kull ungar och inte en massa problem. Det här blir första gången för mig med flera kullar i samma box så det blir intressant att se hur det fungerar (dock har de var sina hus)
Om ngn reagerar på att hon är smutsig runt nosen så kan jag trösta er med att tala om att hon inte är snorig eller blöt och inte visar några tecken på sjukdom, utan hela hon är fläckig efter bristande renhållning på förra stället. Hon är dessvärre gulfläckig mest överallt. Jag antar att det försvinner med tiden när hon får ha det lite renare runt sig, hon har ju bara varit här en vecka.
Utöver den här honan så har jag
*Lunas kull på 7 ungar som är 2 veckor (rex - california/frasse)
*Järngrå's  kull på 6 ungar som är 1 vecka (nzw/tjs/något mer - tjs)
och sedan väntas
*Ella inom en vecka (rex-frasse eller mer troligt; ren rex, det märker vi väl ;-) )
*Ester om ca 10 dagar (rex) om hon nu ens är dräktig.
*De tre korsningshonorna, som ju gått med hane och kan tänkas föda inom en 3-veckorsperiod. (nzw/tjs/något mer - tjs) Med lite tur kan det bli en herrans massa ungar och en herrans massa kött så småningom!


2 kommentarer:

Christina i Grannäs sa...

Under 2 år för ca 14-15 år sedan födde vi upp Gotlandskaniner både till avel och kött. Tyvärr blev allt kaninhår som låg i luften för mycket för min allergi så vi avslutade den delen av självhushåll.
Kaniner är helt klart underskattade som köttdjur, både vad det gäller ekonomi och smak!
Ser fram emot fler rapporter om era kaniner :-)
/Christina

Linda Färnevik sa...

Det här är min andra omgång med köttkaniner. Första gången för några år sedan fegade jag ur när det kom till slakten, jag fixade det helt enkelt inte, varken i teori och praktik. Nu har jag kommit över det, och kör igen. Slaktbiten fungerar fint, har hunnit slakta ett tiotal och det problemfritt, så den här gången ska det nog fortgå! =)