fredag, november 21, 2008

Julmarknad och första snön!

Ett besök på Dagsnäs slotts julmarknad tillsammans med Sally där vi såg en massa fint som verkligen inspirerade! Trasmattor, tovade tomtar, ljus och allt mellan himmel och jord! En favorit var dessa:

Jag tyckte de var urläckra, har aldrig sett ngt liknande förut! Bilden gör den inte rättvisa alls, men det är alltså en värmeljusstake. Jättefin!

Såg även otroligt vackra pallar som jag dessvärre missade att ta kort på, men deras underreden var helt otroligt vackra och annorlunda, dessutom var de välarbetade och så lena att man var tvungen att känna flera gånger om. =) Vill ha!

Även mathantverk med goda och spännande korvar som verkligen fick det att vatnnas i munnen.

På ngt ställe såldes torkade apelsinskivor, 10kr st. Gisses, det ligger sådär en 200kr på mitt fat som jag visade i går ju =)

Idag har det SNÖAT på riktigt för första gången för säsongen, och det är alldeles vitt ute. Tänkte ta en ridtur med Dimma och gisses vad halt det var när jag kom ut, Dimma som fortfarande har "sommarskor"! Det blev alltså till att leta efter broddar. (Som inte använts sedan vi flyttade hit...). Jag hittade sju st. Sju! Mindre än åtta fungerar ju inte... Efter lite arbete fick Stybbe loss en tämligen sliten och fastrostad brodd från förra vinterns skor så hon kunde slippa åka skridskor ute på snön! Sedan tog vi en härlig barbacka skrittur i mörkret och nysnön och bara njöt (nåja, frös lite gjorde vi också, eller iaf jag =))

Kvällen avslutades med.. Tada, Struvbak! Mitt struvjärn kom idag med posten, och jag kunde naturligtvis inte vänta. =) Har två recept, idag provade jag det enklaste. (bara ägg, vatten och mjöl) Någonstans läste jag att "baka struvor är som att steka pannkakor, man misslyckas alltid med den första". Hmm... jag misslyckades nog med minst 10st innan jag fick det att fungera bra. =/
Men sedan gick det bra! Det här med struvor var nog en halv vetenskap, många smådetaljer som skulle stämma (och som inte stod i några recept...) för att de skulle bli som jag ville! Nu vill jag bara prova nästa recept, men det får nog vänta till en anna dag. Man blir ganska trött i armen av att stå och hålla det där stryvjärnet! =)


Struvor
ca 25st
Ingredienser
1½ dl vetemjöl
1½ dl vatten
2 ägg

Fritering:
½ kg kokosfett

Tillagning
Hetta upp fettet långsamt i en ej för vid kastrull till ca 180°C. Värm struvjärnet i fettet. Rör ihop mjöl, vatten och ägg till en slät smet. Låt den gärna stå någon timme. Häll smeten i en liten skål eller kopp, helst inte vidare än att struvjärnet precis går ner. Doppa det varma järnet nästan upp till kanten i smeten, om smeten går över kanten kan kakan inte lossas från järnet. Låt smeten stelna något på struvjärnet. Fritera struvan gulbrun 1-2 min. Tag upp järnet och lossa den försiktigt med en gaffel och lägg den på hushållspapper.
Doppa struvan i socker medan den är varm. Värm järnet innan nästa struva friteras, annars fäster inte smeten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skit, kanske jag måste åka dit då! :-) Ha en skön helg!

Anonym sa...

Vilka härliga stuvor !
Du är så otroligt duktig på att baka, önskar att jag kunde lika mycket. Måste öva öva öva bättre.... /Malin