torsdag, november 20, 2008

Munkar

Ja idag har jag bakat munkar! Hade tänkt baka struvor men mitt struvjärn har fortfarande inte kommit. Eftersom jag ställt in mig på fritering så fick det bli ngt annat med samma tillagningssätt, dvs munkar! =) GOTT!

MUNKAR:

Ingredienser
1 ägg
1 dl socker
1 dl mjölk
2 msk margarin eller smör
ca 5 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver

Fritering:
kokosfett

Garnering:
strösocker

Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt mjölken. Smält matfettet och rör ner det i smeten. Blanda det mesta av mjölet och bakpulvret. Vänd ner det. Slå upp degen på mjölat bakbord. Arbeta i lite mer mjöl så att den inte kladdar. Rulla degen till smala längder. Skär dem i 20 cm långa bitar och forma de till kransar. Värm fettet till 180 grader. Lägg ner några kransar åt gången och fritera dem guldbruna ca 1 min på varje sida. Ta upp och låt dem rinna av väl på hushållspapper. Vänd dem i socker. Resultatet:
Lite annat pyssel ihopp om att kunna frammana ngn slags julkänsla (jag är ute i god tid va? =)) blev att torka apelsinskivor i ugnen. De blev så fina!
Årets första hyaciner (vita förstås) sattes i tomma konservburkar av varierande storlek och hamnade sedan på en zinkbricka med ett blockljus. Lite light-julkänsla, rött, glitter och tomtar för däremot vänta. Länge =)

4 kommentarer:

Fake cake sa...

Nä men menar du att du gjort de fina munkarna...gud va duktigt och jag ska bannemig försöka mig på det med.

Jäklar det var det jag glömde idag att handla...apelsiner att torka;/

Så fint med burkarna du gjort. bra tips.
Du är verkligen duktig på att pyssla.

Kram

Familjen Andersson sa...

Ett spartips: Dom blir minst lika goda, om inte godare i helt vanlig rapsolja :)

Nina sa...

SDå dejligt det såg ut med dina munkar ; kanske mäktar jag med det under helgen !!!
Snyggt arrangemang (stavas det så)

kramelikram/nina

Anonym sa...

ÅH HÄRLIGT ! Tack för recept, jag har snart en fin liten samling med bloggrecept. Jättekul !
/Malin - Home On The Range