söndag, augusti 09, 2009

2-dagarstur runt Tidahom

Som jag längtat, äntligen blev det faktiskt av! Jag, Maria & Åsa har i helgen ridit halva ridleden runt Tidaholm, sammanlagt knappt 6 mil uppdelat på 2 dagar.
Vi började vid Nasen på förmiddagen, turen gick mestadels på skogsvägar vilket inte var fel alls, träden skuggade skönt i solgasset. På sina ställen var det bara en liten smal stig och vagnen fick gå ute i terrängen, men det gick bra det också, jag är så nöjd med min vagn som tar sig fram bekvämt och stadigt mest överallt!Väldigt backigt var det också och hästarna fick ta i ordentligt uppför långa sega backar. Överallt runt omkring var det alldeles blått av blåbär, även lingon och hallon fanns det gott om, och även om det inte var bärplockning vi var där för så hann jag plocka åt mig ett och annat bär från vagnen. =)

Efter drygt 2 mil på leden och lite snurrande var vi framme vid Hökensås semesterby och Tidaholms badparadis Lilla Havsjön där vi efter en del letande fann en plats där det gick att gå i vattnet med hästarna. Dimma fick ett välförtjänt svalkande bad. (Jag & Dimma döljer inte våra lätt lönnfeta kroppar i vassen inte! =)) Efter bad och fika fortsatte färden ytterligare en dryg backig mil, förbi Velinga och deras jättefina kyrka, till Berga Herrgård, ett fantastiskt vackert ställe med riktigt gamla anor. Vi togs väl omhand av familjen Henrysson, hästarna fick en hage att beta i och vi serverades god middag för att sedan duscha och tillbringa kvällen och natten på ena flygelns loft med vin, choklad och riktigt mycket trams och skoj. =)
Jag var visst lite lätt bakfull morgonen därpå =), men efter att ha serverats en riktig brakfrukost med mycket egenproducerat i familjens finrum så mådde jag mycket bättre och vi gjorde i ordning hästarna, som kommit riktigt bra överens efter att ha tillbringat natten tillsammans. Idag var det ännu varmare än gårdagen och vägen bestod till stor del av grusvägar genom lite öppnare landskap. Fortfarande backigt, men ändå flackare än gårdagen.
Dagens stora problem var insekterna, Dimmas fantastiskt fula =) flugkörtäcke räddade verkligen dagen då hon blir så otroligt irriterad av insekterna. Efter en mil valde vi att dessutom sätta på ufo-flughuvan utanpå huvudlaget för att slippa ett konstant kastande och skakande huvud. Nu blev Dimma betydligt nöjdare, och det såg så roligt ut att det snabbt förevigades på bild. Jag undrar verkligen vad folk tänkte när de såg oss! Flugtäcket har förövrigt varit en riktig höjdare trots att det är fult som stryk, iom att det ligger ovanpå selen och därmed en bit ovanför hästen i princip överallt, värmer det inte utan snarare skuggar från värsta solen utöver det faktum att bromsarna inte kommer åt, hur bra som helst!

Ungefär 2 mil lång var rutten idag, det märktes i backarna att hästarna var lite trötta och kanske hade lite träningsvärk efter gårdagen så det var skönt att det inte var längre. Vi hann även med en liten bit på vältrafikerade riksväg 26, något som inte bekymmrade hästarna alls, och så småningom kom vi fram till Grevagården. Vi fick vattnat och duschat hästarna och sedan släpptes de ut i en jättestor kuperad hage där de fick rulla sig och beta några timmar innan det var dax att kliva på transporten och åka hem. Under tiden passade vi människor på att fika på Vastad cafe, ett fint litet ställe mitt emot byns kyrka som på söndagar serverar en kalasgod fika, runt 10 sorters kakor, paj och tårta, allt hembakat. Sockerfrossa och ett bra avslut!Den här helgen har varit så fantastiskt rolig, mysig och lyckad på alla sätt, tack Maria & Åsa och våra duktiga hästar, och alla som hjälpt oss på vägen, för att ni gjort de här dagarna så bra som de blev!

8 kommentarer:

Koola Viola sa...

Vad härligt! Och det verkar vara en bra led när man kan köra runt också.
Jag och en vän var ute på en två-dagars-ritt förrförra sommaren,med övernattning, och vi måste göra om det snart. Det var hur härligt som helst!

Göran sa...

Jo men vesst. Här i skarabörg ä dä hur gött som helst.
Jag kolla dej på gps:en. Det var ruskigt vad sakta det gick. Pricken rörde sig inte ens...
Jag kanske gjorde fel

Linda Färnevik sa...

Antagligen kollade du när vi rastade eller så Göran, för nog brukar pricken röra sig alltid! =)

Inne i naturreservatet, typ 1 mil av turen, bröts förbindelsen för gpsèn så då syntes vi inte alls! Radioskugga.

nordicharps sa...

Gratulera! Vilken ridtur!! Superfina bilder, förresten.

Elin sa...

Det såg trevligt

Kram Elin

Hjärtans Fröjd sa...

jag är grön avund - bakfull och allt ;=D

kram på dig /N

Anna sa...

Låter som hellyckad helg! Fina stopp ni gjorde också. Det där med insekter kan bli jobbigt, bra med finurliga lösningar. Men du.. den där sitsen du suttit på i sex mil, den var inte så skön va?. Tjing!

Linda Färnevik sa...

Ja det var det verkligen! SSitsen är välstoppad, ryggstödet i bra höjd och vagnen välfjädrad, så det gick faktiskt mkt bättre än väntat att sitta så länge. och så satt jag ju inte 6 mil i sträck heller! =)