onsdag, augusti 19, 2009

Negerbollar?!


Nix, mycket bättre än så! Inspirerand av Ellinor så har jag idag testat att göra chokladbollar av ett lite ovanligare slag, där vitt socker, smör och havregryn bytts ut mot torkad frukt och nötter. RÅBOLLAR!

Känns ju fel alls med det ingrediensbytet. Smakar dessutom undebart, i mitt tycke bättre och mer nyanserat än "de vanliga". Och så får jag mitt fett-, sött- och chokladbehov tillfredsställt på ett betydligt sundare sätt. =) (tyvärr med nästan lika många kalorier, men man kan ju inte få allt! =)) Testa!

RÅBOLLAR
Blöt upp lika mängder torkad frukt och nötter (jag har använt dadlar, osvavlade aprikoser, valnötter och cashewnötter idag) ett par timmar, sila av vattnet och mixa till en smet. Blanda i kakao efter eget tycke om du vill ha chokladsmak, men de är goda även naturella. Låt den stå kallt och stelna lite, forma sedan bollar och rulla i kokos på vanligt vis. Ätes med fördel kalla då de blir ganska mjuka.

5 kommentarer:

Familjen Andersson sa...

Jaa, receptet i senaste buffe, det såg gott ut!

Linda Färnevik sa...

Jag har visst inte öppnt buffe kom jag på nu, den ligger i sin plast på köksbordet! Men det är mkt möjligt att receptet kommer därifrån!

Skumme sa...

Hmm,fast egentligen borde kaloriintaget dessutom bli mindre, för man blir ju nöjd med färre av denna sort dessutom, eller hur!?

Har också provat lite olika varianter, dels mandel och torkade aprikos med kakao och dels hasselnötter och torkade äppelringar med lite honung. Det sistnämnda är ju lite mer självhushållarinriktat, även om den första sorten kanske var lite godare...

Linda Färnevik sa...

Det är sant. En liten tallrik sådana här räcker 2 myskvällar för hela familjen, vanliga negerbollar är en tallrik för lite för en kväll. =)

lilian sa...

Skulle snarare vilja kalla dom
"Anna Skipper-bollar" !!!!!!
kram ma