onsdag, september 29, 2010

Odlingsresultat

Det börjar bli dax att utvärdera åtminstone delar av årets odlingar. Trots en kall vinter och vår och en riktigt blöt och kall augusti så har det vuxit förvånatsvärt bra ändå i grönsakslandey. Jag får helt enkelt konstatera att de upphöjda bäddarna varit perfekta ett år som detta, det överflödiga vattnet har runnit av och den lilla värme som varit på sensommaren har tagits väl omhand.

Roligast är nog att purjolöken, som har sagts mig vara svårodlad, blev så kraftig och fin. Jag fick 4 purjostrån från Sally, och stoppade ner ytterligare några frön i jorden, och alla tog sig helt utan krus.

Och scharlottenlöken. Jag hittade ingen sättlök, utan sådde frön nästan en månad för sent. En kommentar jag fick då var att " det går inte att så lökfrön, det är sättlök som gäller". Men gott om fina lökar blev det där också.
I övrigt så har årets favoriter helt klart varit bondbönorna. Nästa år blir det betydligt mer av den varan, och gärna ett par olika sorter. Ja det ska bli mer bönor överhuvudtaget, gott, nyttigt och lättodlat!

Inga kommentarer: