söndag, september 05, 2010

Melonskörd

I morse när jag kom in i växthuset låg melondoften tät: äntligen måste det finnas en mogen melon här någonstans! Efter att ha kikat runt i grönskan fann jag den som doftade, en nätmelon av sorten Cucmis melo L. ("Melon manta". köpt planta)

Kylan som har rått nu i augusti gjorde att melonerna stannade av helt i tillväxten, men mogna gjorde de visst ändå, i alla fall den här. Inte blev den stor, knappt 15 cm i diameter bara, men med tanke på den intensiva smaken och doften får jag väl bara konstatera att det var mödan värt att odla melon i växthuset.
Trots envist pollinerande gav plantan bara en enda melon, men det var också den godaste jag ätit hittills i mitt liv. Nu står hoppet till de kvarvarande tre småfrukterna i växthuset, en vattenmelon och två nätmeloner från frösådd, hoppas att de också hinner mogna!

3 kommentarer:

Fru Purjo sa...

Vad underbart att kunna skörda egen melon :)

nordicharps sa...

Grattis till melonen!

Stefan sa...

Vilken fin melon, den var säkert god :)