onsdag, september 22, 2010

Pumpasoppa

Min familj är egentligen inte särskilt förtjust i pumpa i ngn form, men jag kan ju inte låta bli att odla dem i alla fall. =)

Det här är iaf en soppa som alla gillar, den är krämig och mjuk och mild, och den är vackert orange, istället för brun som flera andra recept jag provat blivit.

Pumpasoppa ca 6p

1,5 kg pumpa
1,5 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk färsk timjan
4 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
2dl grädde
2msk tomatpure
2mask olja
salt och peppar

  1. Skala och grovhacka lök, finhacka vitlök. Dela pumpan och skär bort skal, trådar och kärnor. Skär i små bitar.

  2. Fräs löken i en stor kastrull på medellåg värme tills den blir mjuk och glansig. Tillsätt vitlök, timjan och pumpa. Fräs ytterligare ett par minuter. Rör om.

  3. Tillsätt vatten och buljongtärning. Låt sjuda på låg värme under lock i cirka 35 minuter.

  4. Mixa soppan i matberedare eller med mixerstav. Smaka av med salt och peppar. Låt koka upp.

  5. Garnera med färsk timjan

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi är inte heller så förtjusta i pumpa men det såg ju jätte gott ut. Vad för sorts pumpa är det du odlat?

Skall plocka in de flesta imorgon så de inte fryser. Vi har nog 100 st på göselstan. Har satt upp en skylt att folk kan hämta här billigt om de vill. Men det är trevligt att odla för gösselbingen ser trevligare ut.

nordicharps sa...

Vackert!

Linda Färnevik sa...

Jag vet inte vad det är för sort faktiskt. Första året här på gården bytte jag till mig pumpor på en bytardag, och sedan har jag sparat några frön varje år...