måndag, december 20, 2010

Ny åkomma att skryta över!

Fick igår morse en ny variant av magsmärta, som brännande kramp i ett dygn, som en sammandragning fram i magen som inte ville släppa, ungefär.

Fick tid hos spec-mvc, och kan nu skryta över en ny åkomma; NAVELBRÅCK. Tämligen oskyldigt, men smärtsamt! Blir det större får man operera, men just nu behöver inget göras. Jag kommer troligen ha ont av det till och från, men går det värsta bara över inom ngt dygn så är det ok, annars får jag komma in för koll och ev operation. Vilka grejer man ska dra på sig då! Stybbe bara flinade och sa att "nu får du sluta pilla navel hela dagarna!".

Nu är jag bara öm, det gör ont att tex resa sig, böja sig, vända sig etc, och är väldigt väldigt ömt om man tar på magen, främst i navelregionen, men annars känns det helt okej!

Vi fick även beundra lilla syskonet lite på ultraljudsskärmen, Alma var också med och tittade och tyckte det var spännande. Läkaren (väldigt trevlig, henne träffar jag gärna igen!) sa att det var en ovanligt livlig bebis. Så blev det tillväxtultraljud: v 26+4 idag och den lilla väger ca 1150g, vilket är +10%. Kanske blir det inte en så jättestor bebis den här gången? Men det kan ju hinna ändras flera ggr om på de veckor som är kvar! =) (Alma var +24%)

Lite lustigt, bebisens huvud och mage låg på plus, medan lårbenet låg på minus (men allt inom det normala, ingen avvikelse utan bara normal variation) Det är bara att konstatera att h*n redan brås på Stybbe där. Lilla syskonet är tydligen en ovanligt livlig tjockskalle med korta ben! =)

4 kommentarer:

nordicharps sa...

Jag trodde bara att det var småbarn som fick navelbråck?! :-)
Vi sade ju att det skulle bli en miniStybbe!!

lilian sa...

Sjuttsingen gumman!!!!!

Hur mycket skall hända dig egentligen----?!

Jag behöver mått på Alma för en vårtröja - lite tunnare

kram till alla

Sjömans-Elin sa...

Aj fasiken! Olycksmagnet? Behöver du hjälp en helg i januari får du hojta till. Kan komma upp fredag middag och åka hem sen söndag. Jag skulle behöva röra på dököttet lite... (Har hört att det är bra för formen att skura golv.)

Linda Färnevik sa...

Sally: Småbarnsbråck är vanligt, och gör i regel inte ont. Gravidbråck är mindre vanligt, och gör oftast överjävligt ont iom mage som växer och bebis som sparkar på insidan... *suckar*

Mamma: säg bara till vilka mått du vill ha så mäter jag!

Elin: Visst är det lite typiskt mig? Jag vet inte om jag är i jättestort behov av hjälp egentligen, men det vore roligt om du ville komma hit! (och det finns ju alltid massor att göra, så sett!)