onsdag, februari 23, 2011

Alla tiders bröd

Det var länge sedan jag botaniserade bland brödböckerna nu, och här är en som är ny för mig:

"Alla tiders bröd" av Siv Nilson & Key L Nilson

Vid första anblicken en helt okej "nybörjarbok", många olika recept på snabba jäst-bröd, och många såg goda ut.

Jag har provbakat tre recept: kornbröd, klosterbröd och pommeranslimpor, men jag vet inte, jag lyckas aldrig få bröd bakta på enbart jäst att bli bra. Inte dessa heller. De blir alltid så... torra, i alla fall dagen efter. Och inte blir de sådär sega som jag vill ha dem heller. Kanske är det jag som är bortskämd, men nej, det här blev inga höjare direkt.

Det är nog bara att inse att det är surdeg som gäller för min del, om jag ska bli nöjd med resultatet. Jag vill ha saftigt, segt, smakrikt bröd, inte smuliga, torra limpor. =/

Inga kommentarer: