söndag, februari 13, 2011

Fotoalbum!

När jag var liten gjorde min mamma fotoböcker åt mig och min syster, med en massa bilder och lite nedskrivna detaljer från våra ca 5 första år. Jag har verkligen uppskattat att ha albumen, både som barn och kanske än mer sedan jag blev mamma själv, så det har hela tiden varit min plan att göra något liknande åt Alma.

Men tiden gick. De första månaderna i Almas liv var jag ganska duktig på att framkalla kort, men vad hände sedan? Jo fotona som blev tagna kom aldrig länge än till en mapp på datorn... Och det har inte blivit mer än så, tusentals bilder på allt och inget, liggande på hårddiskar, minneskort, skivor...

Jag behövde uppenbarligen lite hormonpåslag för att ta tag i det här. Kanske började det också kännas övermäktigt: herregud, snart har vi TVÅ barn, och jag har fortfarande inte tagit tag i kort från 5 års tid, till det första...

Det var svårt att hitta album, de färdiga var för könssteriotypa för min smak, och det var mest en massa badankor och rosa eller ljusblå kaniner överallt... Dessutom var det för det mesta mer text än bilder, och eftersom jag tänkte sätta igång med det här flera år efter att det första leendet/tanden/stegen etc ägt rum, så skulle det bli svårt att få ihop så mycket text... Dessutom, det som jag tyckt var roligast i mitt eget album har faktiskt varit bilderna, inte sida upp och sida ner med text...

Tillslut fann jag album från Glimra förlag, helt utan förtryck, och dem har jag sedan ägnat en hel del tid åt. Framkallat några hundra kort, försökt datera dem och sedan fått in dem. Det har varit riktigt roligt faktiskt, och därtill är jag rätt nöjd med resultatet!

1 kommentar:

lilian sa...

Så glad jag blir, att du fortsätter traditionen.

Det blir väl för mig att ta tag i ditt och din systers album för 6-12-årsåldern----
(filmerna från den tiden har din far)

kram ma