lördag, mars 16, 2013

Vorwerktupp

Jag är väldigt försiktig med att köpa in djur och ägg efter alla sjukdomar som varit i omlopp, och drar mig för det in i det längsta... Men ibland har man inget val om man vill komma vidare med sin avel. För ett par månader inköptes vaktelägg, då jag inga hönor hade (sålde hönorna efter att en granne bad snällt, och sparade ett sista kläck kycklingar åt mig själv =17 tuppar... =/ ) , det blev inte så många vaktelkycklingar (postgången mitt i vintern osv), men de som blev var desto finare! Bilder på dessa kommer inom kort.

Nu har jag även införskaffat en vorwerktupp till mina sex hönor! Så gott som alla kycklingköpare som kommer till gården, faller för rasen när de ser damerna, men jag har ju hittills inte kunnat hjälpa dem med att få egna. Det ska det förhoppningsvis bli ändring på nu! Här är han, gårdens nya tupp! (den 12:e i gänget ;-) )
stor och ståtlig kille född vid midsommar 2012
 Det är en ovanlig ras och under förre året fann jag varken tuppe eller ägg, så när den här gossen dök upp i närheten slog jag till. (hoppas jag inte behöver ångra mig...) Han sitter sedan en tid tillbaka i karantän, samman med en värphöna, och snart är det dags för honom att förenas med sina damer och förhoppningsvis hjälpa till att sätta fler vackra och trevliga vorwerks till världen! =)

Inga kommentarer: