söndag, april 13, 2014

8-åringens tur att få tårta

...och givetvis väljer även hon själv!

Alma föll för en bild på en våningstårta, något som jag aldrig gjort förut. Det visade sig också, när jag läste receptet, vara den klart mest omständiga tårta jag någonsin gjort. Inga snabba lösningar med grädde och sylt, utan det blev till att göra bärkompott, frosting med mascarpone och vit choklad, marängsmörkräm (sjuden maräng, smör, socker och vanilj), vaniljsockerlag för pensling av bottnar... Och så förstås dubbla uppsättningar bottnar, för tårtan skulle ju bli två vångar hög! Sedan skulle de läggas ihop för sig, de olika våningarna, och frysas en stund för att bli stabila nog att monteras ihop och spacklas.

Samtliga bukar, skålar, redskap och maskiner i köket kom till användning, och tre omgångar med diskmaskinen utöver många timmars bak och pysslande. Och som vanligt räckte inte bänkytorna till heller.
Missa inte mitt våriga nagellack! Övre hälften av avskavt redan efter några timmars gårdsjobb, men det är lite kul ändå. Ibland. ;-)
Men det är roligt med tårtbak, och särskilt med en utmaning som denna, och som det allra oftast blir, så blev även detta tårtbak väldigt lyckat. Fina, höga, luftiga bottnar som gick bra att dela, goda fyllningar och dessutom blev det till slut någorlunda rakt. Lite mycket blåbärspure i marängsmörkrämen kanske så den blev både mörkare och ojämnare än planerat, men å andra sidan så döljer det skavanker i spacklingen bättre. =) Slutresultatet blev mycket bra, tycker både jag och födelsedagsbarnet själv!

Tänk att min "lilla bebis" fyller 8 år. Tänk att jag har varit mamma i 8 år. Tiden går verkligen ofattbart fort! Grattis till oss bägge!
(Den fina tripple-chokolate-cheescaken med tranbär t.v. har Sally bakat! I framkant på bilden; chokladmakroner fyllda med samma blåbärs-maräng-smörkräm som tårtan är spacklad med. De var nog nästan tårtbordets höjdpunkt, i alla fall enligt mig!)


2 kommentarer:

Bara anna sa...

Mums! Och grattis till de 8 åren tillsammans.

Mellan skog och gård sa...

Oj, vilket bak! Så roligt att få välja tårta så :) Set riktigt gott ut.