onsdag, april 02, 2014

En liten skadad tass

...eller ja, Aylas tassar är faktiskt inte så små längre. De är större än Toolahs. Och klorna är grövre. Men det är ju väntat, jag tror hon kommer bli en bit större än Toolah. Nu vid 6 månader väger hon 18kg; och då är hon ändå en tunn speta fortfarande ;-) (men jag tror att valpar ska vara lätta när de växer upp, inte se ut som övergödda sälar. Så jag tycker hon är fin, och samma tyckte veterinären idag. Fick mycket beröm för hennes hull och form och temprament, sådant värmer!)

I alla fall, så satt Ayla på trappen i morse, blodig överallt. Jag trodde först att hon tagit ihjäl ngn höna (vilket förvånade mig väldigt mycket) men sedan insåg jag att blodet var hennes eget. Det visade sig att hon skurit upp en trampdyna ordentligt djupt, troligtvis på en glasskärva. Så här såg det ut när blödningen avstannat.
Här ser det dock väldigt fint ut, så fort hon rörde på tassen, eller man tryckte lätt på trampdynan, delade den sig i två delar...

Det blev till att åka till Skara djursjukhus, söva och sy ihop. Här är hon alldeles nyvaken...
 Iaf, hon mår väl efter omständigheterna bra. Stöder på tassen och har svårt att vara stilla. Lite pipig det är hon, men det gör väl både ont, och är ovant med bandage och tratt. Nu hoppas jag att det här läker snabbt och lätt och utan komplikationer. Det är inte lätt att hålla en 6-månadersligist lugn och stilla inte!

Inga kommentarer: