torsdag, april 17, 2014

Kalkonägg

BÅDA kalkondamerna inviger påsken med en värpstart! Dessa båda ägg hittade jag i hönsbyschan idag, och jag ser fram emot att få provsmaka.
 Jag har hört lite olika om just smaken. Usch och fy, smakar inget/ smakar plast (?), men även att de smakar precis lika som hönsägg. Tydligen ska alla ägg rent teoretiskt i grunden smaka ganska lika, eftersom de uppbyggda på samma sätt, och att smakskillnaden mest ska bero på vad fågeln äter... Och våra kalkoner äter ju precis samma sak som de frigående hönsen: mycket grönt (med fokus allt jag är rädd om i landen och rabatterna... Det här är hittills enda minuset med kalkoner! De gör avsevärt större skada än hönsen!), en del närproducerad spannmål, och då och då lite värpfoder...

Jag vet vad det blir till frukost i morgon! (Aftonbladets testpanel gav f.ö. kalkonägg 5 av 5 möjliga stjärnor i sitt smaktest över "exotiska" ägg på påskbordet. De påstods till och med vara godare än vakteläggen ändå anses vara en sådan fantastisk delikatess... Så jag ser fram lite extra mot att gå upp i morgon! =) )

Inga kommentarer: