söndag, april 27, 2014

Årets första tävling

I höstas kändes nästa tävling så avlägsen: 6 månader... Men vips, så var vi visst här! Och inte har vi tränat riktigt som sig bör heller. Mycket moment har det visserligen blivit, men nästan inga banor.

Generalrepetitionen gick åt skogen i torsdags: "sitt" blev "buga", "stanna" blev "stå", och Toolah rundade skyltarna istället för att vända framför dem. Förvirringen var total. Precis som det slka vara, fick jag höra, och det stämde nog, för trots skakiga knän hos mig, så skrapade vi ihop 95 p och en andraplacering!

Och detta på en regält klurig bana. Jag har aldrig sett dess lika till bansträckning! =) Det var ett under att jag inte gick fel (men det var nära! I sista spiralen var jag på väg att gå vänstervarv istället för högervarv, men rättade mig i sista sekunden. Det kostade mig likväl 3 p för förarfel, och i övrigt drogs 1p för nos vid konskicket (enligt min uppfattning så nosade Toolah dock inte, utan kollade ner efter konen som hon alltid gör, men den här gången var konen visst väldigt nära ;-) ) och ännu en nos i honnören; liggande i front. Hon har väldigt lätt för att nosa lite i just liggande honnör, så det var inte helt oväntat.
Detta resultat innebar dessutom 12 välbehövliga SM-poäng; jag har legat på plats 48 ett tag nu, och det är de 50 bästa ekipagen som är garanterade en plats på SM, så de torde lyfta mig ett par snäpp!

De två första skyltarna gick det lite trögt, Toolah hade svårt att hitta positionen (pga mig och min nerverositet, går inte jag ordentligt, gör inte hon det heller!) men sedan hittade vi floet och varandra, och resten av banan genomfördes med schvung och en go känsla. Fantastiska MästarToolah! Vilken hund hon är! Nu är det inte utan att jag gläds åt att tävlingssäsongen är igång, och ser fram emot att tävla i Angered om 2 veckor!

Ayla var för övrigt också med på tävlingsplatsen, och kunde inte uppfört sig bättre! Låg stilla och tyst flera timmar i bilen, varav två tillfällen på dryga halvtimmen ensam, och när hon var med ute var hon förhållandevis lugn, och helt trygg, och propsade inte på att hälsa på allt och alla. Hon är allt min lilla stjärna hon!

Inga kommentarer: