söndag, mars 22, 2015

Bakslag

Ena dagen surrar bina runt krokusarna (åh vad jag är sugen på att skaffa bin nu igen! Det här med topplistkupor intresserar mig väldeliga! Och det är ju passande nog en kurs med just det, här i Falköping i maj! Men hinner, och orkar jag med ännu en ny syssla på gården? Det är ju lätt att ta på sig mer och mer, men ack så svårt att inse sina begränsningar! Och egentligen, har jag råd att dra igång något nytt, mitt i utbygge och annat som är tämligen kostsamt? Egentligen inte, kanske...) och så varmt att jag går i linne och löpartajts på hundpromenaden.
Mycket bin i år. Det gillar jag att se! I fjol var de väldigt få...
Intressant att titta närmare på dem!
Här ser man hur pollenet (?) yr (heter säkert ngt annat) när biet besöker krokusen
Samma här. Här ser man också pollensamlingarna på benen., Vet ni att man kan äta det?  Till och med bör äta det, kanske. Bipollen är en av naturens mest kraftfulla livsmedel. Det innehåller ungefär 205 bioaktiva ämnen, 16 vitaminer, 27 mineraler, 22 aminosyror och dess koncentration av vitaminer är högre än i frukt och grönsaker. Det hämmar bakterietillväxt och förebygger infektioner! Hur bra låter inte det!?

 I alla fall. Nog om bin just nu. Nästa dag, idag, snöar det, är minusgrader och snålblåst och både långkallingar, thermokjol, vantar och mössa åker på när hundarna vill ut. Tvära kast!
 Min morbror Jan (som jag nog inte träffat på 15 år?) säger tydligenalltid att vi måste gå igenom 7 bakslag innan våren kommer på riktigt. Det kanske stämmer? Jag är i alla fall nyfiken på teorin (om det finns ngn) bakom uttalandet!

Inga kommentarer: