onsdag, juni 09, 2010

Hane eller hona?

Första melonblomman har slagit ut! Dessa behöver hjälp med pollineringen, så då ska man ha koll på vad som är en honblomma och en hanblomma. Detta ska tydligen vara ganska lätt att se... Men när man inte har ngt att jämföra med, var det ganska svårt. Vi får väl se, jag antar att det snart kommer fler blommor. Och det är ju först då det spelar ngn roll, just nu kan jag ju inte hjälpa till med ngn pollinering i alla fall. =)
Jag har föresten bestämt mig för att det är sommar på riktigt nu, och därför har de sista tomatplantorna också flyttat ut i växthuset. Vissa andra plantor kom ut lite för tidigt, och tappade sina blommor istället för att sätta frukt pga av nattemperaturen, men det är sådant som händer när man inte riktigt vet man gör, antar jag... =)

Även salladsbasilika, paprikor och den sista chilin är ute, och så har jag lämnat plats åt melonplantorna som väl får vänta ytterligare en tid innan de får lämna den varma trygga fönsterkarmen...

Tittar man riktigt noga bland växthusets grönska, så kommer det faktiskt både tomater och chilifrukter. Kul kul!

Tillägg: Efter att ha läst på lite till, så vet jag nu att den här blomman är av hankön, de kommer tydligen alltid först... Honorna ska sedan ha en betydligt större knöl, en liten melon bakom själva blomman... Ska bli spännande det här!

Tydligen torde jag kunna plantera ut dem i växthuset redan nu också, det håller minst 13 grader natteid nu...

4 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Skumme sa...

Tror inte du behöver oroa dig för melonerna, då är väl tomaterna känsligare? Har aldrig upplevt att pollineringen varit något problem heller, annars kan du kanske ha öppet dörren (?) en stund på dagen så att insekterna hittar in?

Visst är det kul med växthus!!!

Linda Färnevik sa...

Det kanske beror på vem man frågar. =) Vad jag har läst mig till, så bildas bara hanblommor om det är för kallt, så man får inga frukter... Och att gurka och melon som är nära släkt, är betydligt känsligare för låga temperaturer än tomat och paprika/chili...

Linda Färnevik sa...

Just det, jo dörren har jag öppen, men enligt fröpåsarna behöver melonerna pollineras ändå, om man inte har tex ett humlebo i växthuset...

Ja det är jättekul med växthus faktiskt!