torsdag, juni 17, 2010

Vinet växer

Det växer något otroligt i växthuset, så att jag ser det från dag till dag...

Mest imponerande är kanske vindruvsplantan av sorten Himrod. Den lilla pinnen med ett par små ynkliga blad på var det första som sattes i växthusets jord.

I början såg det inte alls lovande ut: de få bladen trillade av omgående, och så hände inget mer. Jag var helt säker på att jag haft ihjäl min stackars vinranka (eller min och min.... Alma hävdar med bestämdhet att det är hennes, det var hon som önskade den så hett, och även hon som valde den) men efter ett par veckor började det hända grejer. Från kal pinne till det här, på bara 3-4 veckor.

Jag misstänker att den galna vinrankan kommer ta över hela växthuset så småningom, men vad gör man inte för att tillfredställa sitt barns önskemål...? (Jag vill för all del äta druvor själv också, men tycker att det känns bekvämt att skylla på barnet, om det nu blir som jag misstänker=))

Jag har i alla fall begränsat rötternas möjlighet att invadera de andra grönsakerna med en djup rostfri rotspärr. När vinrankan börjar tycka att det är trångt, får den snällt söka sig ut under växthuset med sina rötter. Därtill har jag en sekatör, så jag hyser hopp om att hindra vinrankan från att gå bärsarkagång, trots allt. =D

För övrigt, så här i efterhand, så rekomenderar jag att man sätter ner rotspärren INNAN man fyller upp bädden med jord och gödsel, och planterar såväl vin som annat runt omkring. Jag var optimistisk, och trodde jag skulle kunna slå ner jordspärren i efterhand. Det gick inte, utan jag fick helt enkelt gräva en halvmeter djup fåra där spärren skulle vara, mellan alla växter. Väldigt opraktiskt, ganska svårt, och därtill tidskrävande. Lär av mina misstag.

6 kommentarer:

Pernilla skällaredsgård sa...

Du kommer få många goda druvor i ditt växthus. Men även Almas lilla kaninen kommer att kunna få njuta av det... de långa skotten klippte vi alltid av efterhand och gav våra kaniner. Det va det bästa det visste. kramiz

Sjömans-Elin sa...

Låter som om du glömde de västgötska stenarna... :P

nordicharps sa...

Kul! Nu har jag köpt en ny vinranka. Den gamla har inte alls kommit igång i år. Ska plantera den på min "nya" veranda! När jag orkar.

Linda Färnevik sa...

Vad är det för sort Sally? Har har en ranka till, en "Subrike", eller ngt liknande. Den tänkte jag försöka plantera vid en skyddad södervägg, i hopp om att den ska kunna övervintra med täckning...

nordicharps sa...

Zilga. Ska klara svenska förhållanden - hoppas vi... :-)

Linda Färnevik sa...

Ja den ska ju vara tålig som få. Men är tyvärr blå, vilket den här familjen av okänd anledning inte tycker så mycket om. Bägge mina är gröna.

Subriken, eller vad den nu heter =), ska vara härdig i zon 3-4, och det har vi ju här. Med södervägg och täckning borde det går väl...