söndag, juni 01, 2014

Mammas lilla trädgårdsmästare!

Det här är vad som återstår av  de plantor som stått på vänt inne i ett söderfönster. Min lilla, högst företagsamma dotter har varit sin mor behjälplig och "planterat ut" plantorna i sandlådan i ett obevakat ögonblick. Synd bara att hon glömde samtliga rötter till plantorna kvar i dess krukor...
 Väl i sandlådan för att få bevittna förödelsen planteringen upptäckte jag något annat. En massa decimeterhöga ärtplantor bland hinkar och lastbilar?! Jasså där var där min lilla hjälpreda hade planterat de påsar ärtutsäde som hon förskansade sig för någon månad sedan! Inte minns jag var det var för sort heller, men nu får de stå och dra i sig lite vatten (det var minst sagt ökentorrt i sandlådan) innan de planteras ut i landet.
Det är väl så här det blir, man säger ju att "barnen gör som man gör, och inte som man säger". Inte konstigt att Tilde gräver i land (främst där jag redan sått eller planterat småplantor), vattnar (dränker) , rensar "ogräs" (grönsaksplantor.  allra helst fänkålen, jag vet inte hur många gånger den varit uppe ur jorden och vänt), sår (på ställen som jag upptäcker först i efterhand) och nu "planterar ut". Hon är både läraktig och företagsam, min lilla tjej! =)


1 kommentar:

Erika sa...

De barnen, de barnen... ;-)