söndag, juni 08, 2014

Paleotisk kost


Jag gör ett försök med att äta paleolitisk kost (stenålderskost/ursprungskost), i hopp om att det ska minska inflammationerna i min kropp. Därmed utesluter jag all mat som kan vara inflammationstriggande (utesluter även griskött av den anledningen, även om det normalt ingår i paleokost)  , och rent teoretiskt skulle det kunna vara mig till god hjälp!

Det är dessutom en av få "specialkostvarianter" som faktiskt tilltalar mig. Inga pulver eller konstiga tillskott. Inga hel eller halvfabrikat. Ursprunglig mat som tillagas från grunden. Och till stor del består av sådant jag kan odla eller föda upp själv! =) Dessutom ska det i största möjliga mån vara ekoologiskt och giftfritt.
 Efter ett antal dagar kan jag iaf konstatera att det absolut inte behöver vara en uppoffring smakmässigt! Till och med urgoda kakor går att baka utan vare sig spannmål, mjölkprodukter, socker eller på ngt vis procecerade ingredienser. Däremot blir det ganska mycket dyrare, och innebär en del merjobb... Men OM det fungerar, kan det nog vara värt det!
Söndagsfrukost: bananpannkakor med frukt:
(jadå, vindruvorna är ekologiska)
 

Barnen hade aldrig ätit en så god frukost innan! =)
 Lammköttbullar med quinoasallad i middag
("de som vet" tvistar om hurvida quinoa är paleo eller inte, men jag väljer att äta det för stunden. Har lite svårt att äta så mkt kött som man "ska", och man får inta äta baljväxter, så quinoan är ett välkommet tillbehör när jag vill äta vegetariskt om inte annat. Kanske ändrar jag mig när jag blivit mer insatt?)
 Den fantastiska kakan med hallon-cocosgrädde. 
Till och med maken som egentligen inte gillar när det blir för "chokladigt" åt alldeles för mkt. Men visst känns det lite mer ok, när det varken innehåller socker eller mjöl?
Alla recept är hämtade ur boken Paleo, naturlig mat och livsstil av Åsa Söderberg



Inga kommentarer: