lördag, december 12, 2009

Utsläppta pärlhöns

Idag flyttade jag runt hönsen lite i hönshuset. Eftersom faverolleflickorna blivit änkor, kunde de lika gärna gå ihop med appenzellergänget tills de får sig en ny karl, så jag öppnade upp mellan avdelningarna så att de fick 14 kvadrat att röra sig på inne.

Pärlhönsen flyttade så över till faverollernas avdelning, och fick då även överta deras gård och ni må tro att de blev glada! Trots att de flesta av dem aldrig varit ute över huvud taget så tog de inte många sekunder innan de rusade ut i den relativa friheten, sprang i kapp och jordbadade under en krusbärsbuske.

Min oro var hur jag skulle få in dem, jag har hört att det kan bli lite problem där, pärlhöns är inte mycket för att gå in och sova tydligen. Men min oro var helt obefogad, så fort det började skymma gick hela flocken på led in, och sedan satte de sig och sov långt innan lampan släcktes. Jag har aldrig sett dem så trötta, och så tillfreds, som efter denna första dag utomhus.

Inga kommentarer: