tisdag, juli 10, 2012

Kantarellsök dag 2

Vi förflyttade oss från Lunnagården till skogen för fortsatt träning idag. Till att börja med droppade vi svampen när hunden såg, men Toolah var måttligt intresserad. Även om hon luktade över svampen, var det knappt att hon vände sig till mig när hon hörde klicket som talade om att hon hittat rätt och att belöningen var på väg; godiset var mindre intressant än resten av skogens dofter tyvärr.

Sedan vet jag inte vad som hände, men plötsligt infann sig i alla fall intresset från Toolah och jag kunde övergå till att kasta ut svampen medan hon såg, därefter kasta svampen utan att hon såg det, och så småningom låta en annan person kasta ut ny svamp (som därmed inte luktade matte) medan Toolah tittade åt annat håll. Flera gånger på varje moment lyckades hon riktigt bra med söket, och stannade verkligen upp när hon fann kantarellen, istället som att tidigare bara nosa över den. Otroligt roligt och motiverande när det nu gav så tydliga resultat på att hon förstått!

Vad gäller min egen insats så är jag ganska nöjd också.;-) Gårdagens fipplande minskades betydligt, både för att jag fått in vanan lite, och för att jag utrustats med lite tillbehör så som armband till klickern och en godisväska på magen. Mer prylar alltså, men ska det flyta smidigt fungerar det inget vidare med en plastpåse i en krånglig ficka tyvärr.

Det som kvarstår att lösa är scarfen, "arbetstecknet" (hunden ska inte behöva leta svamp så fort vi promenerar i skogen) I går hade jag en av barnens utlädningssjalar, men den glömde jag idag (och dessutom var den allt för stor och klumpig) så det blev istället till att strippa lite i skogen (!) och använda ett linne knutet runt Toolahs hals. Ingen av dessa scarfalternativ var särskilt bra då Toolah inte uppskattar att saker dras över huvudet på henne... Men sista kurstillfället är först på torsdag, så jag ska väl hinna komma på något bra tills dess!

Inga kommentarer: