tisdag, juli 10, 2012

Rara ärtor

Man hör ibland att "folk" vill odla blommor, inte grönsaker, för det ska "ju vara vackert om det ska vara roligt!". Men vad är väl vackrare än blommande ärtor? Jag tycker försvisso att det mesta i köksträdgården är vackert, men de här skönheterna kan väl inte ens den mest inbitna blomsterälskare förneka!?!
Sockerärt med okänt namn (eget utsäde sedan ett par år, så namnet är bortglömt tyvärr...)
Vretens Alma, kulturarvsort
Sparrisärt
Vad gäller sparrisärten så har jag nu insett att den bara bli några få decimeter hög. Jag måste börja läsa på förpåsarna... Jag trodde ju att den var hög, och undrade varför den blommade nu, bara kanske 40 cm hög. Alla plantorna fick flytta till framkant (mot söder) och så har jag satt mer Alma-ärtor bakom, så att jag får täckt spaljen i alla fall. Om det hinner bli mogna ärtor av det återstår att se. =)

2 kommentarer:

Mian sa...

Kul att Alma grodde (villigt?)

Linda Färnevik sa...

ja, mycket! =)