söndag, december 15, 2013

2013-års pepparkakshus

I år blir det "bara" ett, men det är desto seriösare. Och större! Det här är det klart mest avancerade bygget hittills. Och det lite omständiga byggsättet gjorde det avsevärt enklare att foga samman huset och få det hyfsat rakt.Tre dagar och många timmar, men jag måste säga att det blev över förväntan stiligt!
Och när kvällen kommer, lyser det ur fönstren. Jag byggde nämligen in ett ledljusslinga. ;-)
Barnen har också bakat och pyntat för fullt. Hälften av allt, så väl deg som pynt, hamnade nog i magen, men det blev en del kreativa alster....
...och jag tillät mig också att gå lite bananas. Här har vi troligtvis världens första midsommarstångspepparkaka (det finns iaf ingen på de första tusen träffarna på googles bildsök. och finns det inte på google, så finns det inte alls, eller hur!?)
Ideen till den här dök upp när jag konstaterade att mina 3 kg pepparkaksdeg torde räcka ända till midsommar... Vädermässigt kunde det för övrigt varit midsommar lik väl som jul nu. +8 och duggregn här idag, det är väl en typisk svensk midsommar!?


Inga kommentarer: