fredag, december 13, 2013

Höga ambitioner

...inför årets pepparkaksbygge!

Jag har i ett par veckor letat efter motivationen och inspirationen, men fram tills idag har de lyst med sin frånvaro. När jag sedan fick en ide, var det lika bra att dra igång direkt! 3kg pepparkaksdeg ska väl förhoppningsvis räcka ett tag.

Efter att degen var satt och jag börjat knåpa ihop mallar, började jag så smått tröttna (ibland är jag som en 3-åring. jag vill massor, men ändrar mig snabbt), men återtog det hela rätt kvickt igen.  Jag har en ide om ett högt, smalt hus, med utbygge och balkong och farstukvist. Vi får väl se vad det blir av det hela.

I år provar jag ett ambitiöst sätt att få bygget lite rakare (det finns en anlednng till att jag normalt använder sådana mängder dekor: jag måste helt enkelt dölja att inga bitar egentligen passar ihop) Jag bakar delarna i tre omgångar. Efter första 5 minuterna får de svalna innan jag skär rent efter mallarna, och skär ut fönster mm. Efter ett andra varv på 5-7min när de inte längre växer på höjden, får husdelarna brädpanel mha grytlappar i silicon. Och sedan får de en sista stund i värmen för att bli hårda...

Sedan ska de dekoreras, torka minst 12 timmar... och så sättas ihop. Som en bekant sa: "Jag hoppas du är klar innan jul..." =)


Inga kommentarer: