torsdag, december 19, 2013

Korvstoppning nr 2

Ofattbart vad tiden går ändå. Det var visst två år sedan sist ser jag. Jag pratar om korvstoppning. Hur det gick då kan ses här.

Med Elins hjälp har det idag blivit 5 kg fårkorv. Vi la lite extra krut på att hålla smeten kall och stod i ett öppet fönster. Men korvsmeten ska enligt boken vara -2 till +4 grader varm, och vi hade nästan +6 grader ute så jag vet inte hur väl det egentligen gick.

Jag tycker i alla fall att korvarna blev riktigt fina i formen (hälften stoppades i svinfjälster och hälften i dito från nöt) och av någon anledning så är de rosa. Sist blev de grå. Fast det ändras kanske? Kryddningen blev färsk salvia, vitlök och svartpeppar. Jättegott! Lite färsbiffstuk går kanske inte att undvika, men jag tror att det blev mindre än sist? Det är å andra sidan tveksamt hur väl jag egentligen minns förra omgången.
Nästa gång, som vi har tänkt ska ske redan i vinter, ska vi om möjligt försöka ordna till så att vi kan stå ute och därmed lyckas klanderfritt med kyldelen. Och göra ett regält lass korv, så väl som det bara går, och som räcker ett tag!

Inga kommentarer: