fredag, april 10, 2009

Årets odlingsplaner

Jag har insett att det är bättre att hålla odlingen i mindre skala och sköta om den väl, än att så desto mer och inte orka rensa, vattna, gallra mm. =) (helst vill jag ju så mycket OCH sköta det hela exemplariskt, men det tenderar dessvärre inte att bli så om jag känner mig själv rätt...) Därför har odlingarna i år övergått till radhus-stadiet =), dvs det blir pallkragar för hela slanten.

Har ägnat två dagar åt att måla och börja fylla kragarna, det sistnämnda tar sin tid med gödsel i botten och sedan stenrensad åkerjord som därtill behöver jordförbättras, men två av fyra är iaf klara nu.

I den större har jag även hunnit så spenat och grönkål under skyddande fönsterrutor. Jag kände att jag vågade mig på det idag, nu ikväll har vi drygt 17 grader på husets norrsida dit solen inte når, det känns snarare som sommar än som tidig april!Riktigt allt hamnar inte i pallkrgar föresten, potatisen har jag planerat att sätta i fjolårets trädgårdsland, men för att slippa gräva i den steniga, rottäta jorden där så blir det täckodling under halm i år. Spännande att se hur det går!

2 kommentarer:

Hjärtans Fröjd sa...

najs!

Anonym sa...

Snygga pallkragarna blev. Vi har satt ut lite plantor och sått i våra drivbänkar. Kul att det börjar dra igång.