söndag, april 12, 2009

Eländig start på påskdagen

Precis som förra söndagen så stod lammning på schemat idag. Tjockisen Edvina bestämde sig äntligen för att sätta sina tvillingar till världen.

Det blev en av varje kön, bägge, men framförallt baggen, var väldigt små. Flickan föddes med organen på utsidan, och när hon reste sig rasade även tarmar och allt ut så grannen med gevär fick ta bort henne på en gång. *ledsen*

Känns så ledsamt och dessutom så typiskt, om nu en av dem tvunget skulle vara "missbildad", så kunde det väl ändå varit bagglammet som ändå "bara ska bli mat"...!?!

Edvina är jätteduktig och lugn med sitt pyttepyttelilla bagglamm och han är stark och tuff, kom på benen och diade inom 5 minuter, och förlossningen gick jättelätt och bra iaf, men det här blev en sorglig påskdag!

Lilla tacklammet alldeles nyfödd(ja hon hann ju för all del bara leva 20min men ändå), ni ser påsen på magen. mamman började slicka som sig bör, men insåg snabbt att något var fel och gick därifrån.Det pyttelilla bagglammet, hälften så stor som halvbrodern som föddes för en vecka sedan, döpte Alma till John.

4 kommentarer:

Olive Tree sa...

Hi, it's a very great blog.
I could tell how much efforts you've taken on it.
Keep doing!

Familjen Andersson sa...

Isch, det där var inte roligt... .8

Anonym sa...

Åh fy så tråkigt :-(
Ja, ibland är man väldigt glad över grannar med gevär...även om jag strävar efter att kunna köpa ett själv. Åtminstone en slaktpistol skulle vara bra att ha, det är ju inte alltid som grannarna är hemma.
Det är inte ett dugg kul när djuren blir så dåliga och man inget kan göra, en fruktansvärd känsla av hjälplöshet som säkert alla djurägare har upplevt.
/Malin

Linda Färnevik sa...

Min tanke också, att jag måste köpa en slaktmask för att åtminstone kunna ta bort de mindre djuren, dvs får och grisar, om ngt händer... 800kg häst ger jag mig nog inte in på själv oavsett...

Ett nyfött lamm som detta kan jag slå ihjäl med yxan också om jag måste, har gjort det med dito gris för några år sedan, men när de blir äldre går det inte lika lätt och man vill ju att de ska slippa självdö...