fredag, april 24, 2009

Lammlycka

Maräng lammade vid 21-tiden efter ett mycket kort och lätt värkarbete. Hela familjen och kompisen Karin fick bevittna födseln av tvillingarna och Maräng tog det hela helt lugnt. Först kom en liten bagge och därefter en något större tacka. Antagligen bra att de kom i den ordningen, för tackan hade korsat sina framben bakom huvudet på något konstigt sett så hon krävde lite mer utrymme på vägen ut. Jag undrade verkligen hur lammet låg eller än värre såg ut när jag såg nosen, och ett par klövar ovanpå, spretande rätt ut åt sidorna. Vad är det här för konstig missbildning!?! Som tur var ingen missbildning alls utan det var bara att trassla ner frambenen, så var hon i utmärkt skick och var först på benen av de två!

Bilden är tagen kanske en minut efter födseln av tacklammet th.Maräng verkar vara en fantastisk mamma trots att hon själv är uppfödd i vårat kök (för er som inte vet så vägde hon knappt 1,6kg vid födseln den 28 mars förra året, och fick tvångsmatas i flera dagar då hon tappat sugreflexen efter första dygnet. Ingen trodde hon skulle klara sig men det gick ju prima!) Hon slickade båda mycket noga på en gång och knuffade den mot juvret samtidigt som hon krummade med ryggen så att de kunde komma åt. Duktig tjej!

Här är bebisarna ca 1 timme gammal, bagglammet diar medan tacklammet testar kissfunktionen för första gången. =) Nu håller vi tummarna för en lika problemfri fortsättning! Tacklammet och den stolta modern

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis!! Vad skönt att allt gått bra. Ang. vinbär så ska det bara vara att sticka ner lite pinnar från beskärningen på våren. De jag gjorde så med verkar trivas för bladen utvecklas i alla fall :-). Men det är första gången jag gör så, så jag har ingen aning om hur bra det funkar.

nordicharps sa...

Stor grattis till nedkomsten!

Vi ses på torsdag. Jag har anmält Er

Git sa...

Grattis till lyckade lammning.
Fina intressanta bilder du tagit.